Причината са по-скъпите презастраховки и увеличението на рисковете при морското карго
Морският товарен транспорт ще бъде изправен пред по-високи загуби за застраховки заради повишените цени на презастраховането и ръста на рисковете – това сочи доклад на международния застрахователен
брокер Marsh. Световната търговия зависи от морските превози, като 90% от превозите в света се осъществяват по вода. Ето защо транспортните компании зависят от застраховането и презастраховането, в
частност от отговорностите и защитата от екологични щети, като разливи и замърсявания, предоставяна от взаимните застрахователи, известни като клубове за защита и обезщетения (P&I). Тези
клубове съществуват благодарение на повече от 120-годишно споразумение за обединение под надзора на Международна група клубове P&I, подкрепени с презастрахователни договори. Първоначално
членове на Международния клуб на P&I са били корабособственици, корабни оператори или фрахтователи, но напоследък спедитори и оператори на складове също могат да се присъединят.
13 клуба P&I, които образуват международната група, обезпечават съществен обем застраховане на отговорности за 90% от световния морски тонаж, компенсирайки злополуките и инцидентите, свързани с
разливи и замърсявания. В съответствие със структурата на международната група всеки клуб носи отговорност за първите $10 млн. по исковете, а според съглашението за създаването на пул клубовете
споделят искове на стойност от $10- до 100 млн. Участието на всеки клуб в пула над $30 млн. се презастрахова от каптивния презастраховател от Бермудските острови – Hydra Insurance Company.
Стойността на презастраховката се определя от редица фактори, в това число загуби, очаквани от морските подписвачи за бъдеща рентабилност и печалби.
Последните години морските аварии и инциденти донесоха на P&I клубовете и техните презастрахователи потенциално значими загуби. Освен морските загуби, презастрахователите страдат още и от
нарастващите рискове, свързани с климатичните промени и системните загуби, като кибератаките и ли здравните пандемии. Ето защо за никого не е изненада повишените цени на презастраховането.
В периода 2016/2017 год. премиите са паднали с почти 14%, или с повече от $370 млн.,
докато за същия период претенциите бележат ръст с 14,6%, а разходите на клубовете нарастват с над 10 на сто. Повечето клубове са на мнение, че е необходимо вдигане на премиите през следващите 1-5
години, за да бъде осигурена финансовата стабилност. "2020-та може да стане годината, която ще даде резултат на натиска и ще го превърне в съгласувани действия, - коментира Алистър Риверс, шеф на
отдела за морски превози и транспорт в Lockton Global. - Текущият цикъл на претенциите достигна преломната си точка. Претенциите се увеличават частично заради увеличението в тонажа, което клубовете
покриват, което е нараснало с 3,5% през 2018/2019 г. до $1,73 млрд. срещу $1,68 млрд. за 2017/2018 г.".