Тенденцията на намаляване на установените нарушения обаче не се дължи на повишаване на съзнателността у шофьорите и спазване на правилата за движение по пътищата е изводът от изследването
През последните пет години (2010 - 2014 г.) броят на пътно-транспортните нарушения постоянно намалява, като спадът през 2014 г. е драстичен. Тези данни бяха представени от пресцентъра на прокуратурата след проведено изследване от специално сформирана работна група.
Част от резултатите беше обобщена от студенти от УНСС, а в групата участие са взели петима прокурори от отдели "Аналитичен" и "Досъдебен" във Върховна касационна прокуратура (ВКП), подпомагани от прокурорски помощници, експерти и служители. Представители на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи, Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите за безопасността на движение по пътищата и на Нов български университет са оказали помощ при провеждане на изследването.
Тенденцията на намаляване на установените нарушения обаче не се дължи на повишаване на съзнателността у шофьорите и спазване на правилата за движение по пътищата, е изводът от изследването. Това доказват и данните, тъй като броят на причинените пътно-транспортни произшествия (ПТП) през 2014 г. е нараснал в сравнение с предходната година, а загиналите са с десет процента повече спрямо 2012 и 2013 г.
От изнесените данни се забелязва трайно спадане на дела на образуваните досъдебни производства. Най-често налаганото наказание за престъпления по транспорта за този период е "пробация", което е постановено от съда в над половината от случаите. На второ място се нарежда условната присъда и на следващо глобата.
Най-рядко прилагано е ефективното лишаване от свобода. От приключили над 4000 дела, при които има причинена смърт, тежка или средна телесна повреда, в посочения период, оправдателни присъди са произнесени в близо 100 случая.
От гледна точка на законодателната инициатива за намаляване на нарушенията са предприети, според изследването, съществени изменения и допълнения в Наказателния кодекс за засилване наказанията при причиняване на смърт, телесни повреди или имуществени вреди в следствие на ПТП. За разлика от предвидените административно-наказателни санкции, които остават в неадекватно малък размер.
Изследването се основава на тезата, че превенцията срещу противоправно поведение на пътя се осъществява чрез организационни, административни и административно-наказателни мерки. Наказателното право е последното по ефективност средство за превенция.
Заключенията, до които е стигнало изследването, е че за гарантиране на безопасността на пътя трябва да се предприемат комплексни и координирани усилия в посока на преосмисляне системата на наказания, с акцент върху административните наказания и мерки-като временно отнемане на шофьорска книжка или спиране на колата от движение. Усилия трябва да има и в насока на опростяване на процедурите и увеличаване на ефективността им при административно-наказателните производства.
Повишаване на информираността, превенцията и обучението на всички граждани за правилата, които ще гарантират безопасността на пътя е третото предложение на групата, извършила изследването.