Въведоха ПОС терминали на всички ГКПП
Общо 42 358 електронни фиша връчиха полицаите на ГКПП-тата в страната от началото на юни тази година, когато започнаха проверките за неплатените им задължения. Тяхната обща стойност, която се
очаква да влезе в държавната хазна, възлиза на 5 923 337 лв., стана ясно от справка на Пътна полиция за "Монитор".
Връчените електронни фишове на място не подлежат на мигновено заплащане. Водачите имат право писмено да възразят или обжалват чрез декларация към директора на съответната структура на МВР. В
7-дневен срок от получаването на електронния фиш може да се направи писмено възражение пред шефа на структурата. Директорът разглежда възражението и преценява доказателствата в 7-дневен срок от
постъпването му. Издаденият електронен фиш се анулира, ако от събраните доказателства е установено, че моторното превозно средство е било обявено за издирване или нарушението е извършено с моторно
превозно средство със специален режим на движение.
Гражданите могат и да обжалват фиша чрез подаване на заявление в 14-дневен срок от получаването му (или ако е направено възражение, което впоследствие е било отхвърлено, до 2 седмици след
съобщаването на отказа за анулиране на фиша).
Ако пък шофьорите решат да не обжалват, те могат да се възползват от 30% отстъпка от размера на глобата, ако тя бъде заплатена в рамките на две седмици от връчването на фиша.
Системата за проверка за невръчени фишове и непогасени глоби бе въведена на общо 9 ГКПП-та у нас. Началото бе поставено на 1 юни тази година, когато нововъведението бе изпробвано единствено на ГКПП
Калотина. От 17.06.2020 г. то действа и на пунктовете Силистра, Кулата, Гюешево, Капитан Андреево, Лесово, Маказа и двата моста на Дунав. Освен да връчват невръчени електронни фишове за скорост на
водачите, полицаите на входовете и на изходите от страната следят стриктно и за глоби, непогасени след срока за обжалване и този за доброволно заплащане. Сама по себе си процедурата не е нова и
протича като стандартна проверка на пътя. Разликата тук обаче е, че при установяването на просрочени санкции нередовните водачи се отбиват встрани, като им се предоставя възможността да заплатят
задълженията си до 2 часа. Те могат да направят това чрез въведените терминални устройства ПОС на пунктовете или чрез онлайн административния портал на МВР.
От тази опция са се възползвали над 22 хил. водачи, които са заплатили милион и половина лева чрез ПОС терминал и 352 070 лв. онлайн. ГКПП Калотина при РДГП Драгоман пък е пунктът, на който са
заплатени най-много документи – 5036, в размер на 386 099 лева. Въпреки че на проверка минават и пътниците, на тях единствено им се връчват електронни фишове. Полицаите не изискват от тях плащане
на просрочени задължения към КАТ.
Системата по границите има и директно обвързване с органите на НАП. Това позволява да се направи справка в системата на агенцията и да се уточни дали в действителност глобата е платена, ако има
разминаване между данните на Пътна полиция и твърденията на водачите, като процедурата отнема не повече от 5 минути.
От МВР заявиха, че не водят статистика относно гражданите, отказали да погасят просрочените си задължения. В началото на въвеждането на проверките по границите обаче те съобщиха, че повечето водачи
са добросъвестни, като в 99% от случаите, при които има неплатени глоби, те се заплащат в двучасовия срок след проверката.
Ако санкциите не бъдат заплатени, полицаите отнемат свидетелството за управление на МПС на провинилия се водач и се спира от движение автомобилът, ако шофьорът е и негов собственик. Така той ще се
наложи да използва алтернативен транспорт – автобус, влак, такси, или да се придвижи пеш.
От ведомството бяха категорични, че по този начин не се нарушават по никакъв начин правата на хората за свободно придвижване. "Отнемането на книжката е регламентирано в закон и прилагането му не
зависи от волята на полицаите. Те са длъжни да вземат документа, ако глобата е просрочена. Освен право на свободно на придвижване гражданите имат задължението и да спазват законите", обясни през
юни бившият вече министър на вътрешните работи Младен Маринов.
Въведената система по границите дава добър резултат относно събираемостта на глобите, става ясно от справката на МВР. Основната цел за въвеждането й обаче е намаляването на травматизма на пътя,
като минимализира чувството за безнаказаност. От вътрешното министерство посочиха, че противно на притесненията от някой, че подробните проверки за задължения ще утежни ситуацията на вход и на
изход от страната, създадената организация осигурява безпрепятствено преминаване на държавната граница.
На всички ГКПП е предоставена възможност за заплащане на дължимите глоби безкасово чрез терминални устройства ПОС от участници в движението по пътищата, преминаващи през ГКПП на Република България,
които имат изискуеми задължения по влезли в сила административнонаказателни документи, заявиха още от МВР.
Правото на обжалване на електронни фишове дава вратичка за провинили се на пътя тарикати. Масово шофьори с нарушения приписват летенето със скорост над разрешената на своите половинки, съобщават
източници на "Монитор". В жалбите си, които подават към структурите на Министерството на вътрешните работи, те посочват, че връченият им фиш трябва да бъде анулиран, тъй като моторното превозно
средство, хванато в нарушение, е било управлявано не от тях, а от гадже или съпруг/а в момента на заснемане от камерите на пътя. Това става чрез писмена декларация, подадена в 14-дневен срок от
връчването на наказателното постановление. В нея се посочват данни за лицето, карало колата в момента на нарушението, както и копие на книжката му. Издава се нов фиш на посочения като нарушител, а
старият се анулира. Така тарикатите спасяват контролните точки в синия си талон и се възползват от тези на своята половинка в случаите, в които тя не сяда често зад волана.