ЕС разширява видовете пътни нарушения, които ще бъдат разследвани трансгранично, например опасно паркиране и удар и бягство
Европейският парламент и Съветът на Европа постигнаха неофициално споразумение за засилване на сътрудничеството между държавите-членки на ЕС при трансграничното разследване на пътни нарушения. За
да се предотврати безразсъдното шофиране в чужбина, актуализираните правила ще разширят списъка с пътно-транспортни нарушения, извършени от чуждестранни шофьори, които задействат трансгранична
помощ, което вероятно води до глоба за опасни шофьори. В допълнение към превишената скорост, шофирането в нетрезво състояние или неспазването на червен светофар, законодателите на ЕС добавиха
опасно паркиране и изпреварване, пресичане на плътна линия и блъсване и бягане, наред с други нарушения.
С приблизително 40% от трансграничните престъпления, които понастоящем остават ненаказани, членовете на ЕП осигуриха по-стабилни процедури за помощ между страните от ЕС и задължение да помогнат за
намирането на лице, отговорно за пътнотранспортно нарушение. Сделката задължава страната от ЕС да отговори на това искане без неоправдано забавяне, но не по-късно от два месеца след като е събрала
цялата необходима информация. В допълнение, по искане на държавата, в която е извършено нарушението, страната на пребиваване на нарушителя в ЕС може да поеме събирането на глоби за
пътно-транспортни произшествия, при условие че са по-високи от 70 евро и не са платени след изчерпване на всички правни действия. Страната от ЕС, в която е извършено пътното нарушение, ще разполага
с единадесет месеца от датата на нарушението, за да издаде известие за пътно нарушение. Сделката също така изброява основните елементи на това известие за нарушение, което, в допълнение към времето
и обстоятелствата на нарушението, трябва да предостави информация как да обжалвате глобата.
Евродепутатите също така успяха да договорят разпоредба, според която две години след транспонирането на новите правила в националното законодателство на частните субекти ще бъде напълно забранено
да помагат на страните от ЕС да събират глоби за пътно-транспортни произшествия от чуждестранни шофьори.
За да увеличи прозрачността и да улесни прилагането на новите правила, на Комисията е възложено да създаде онлайн портал, в който да бъдат изброени правилата, възможностите за обжалване и
съответните глоби за движение по пътищата, наред с друга информация.
Докладчикът на ЕП Косма Злотовски от Полша каза, че актуализираните правила ще улеснят обмена на информация за нарушителите на пътя между държавите-членки, като същевременно гарантират, че
шофьорите имат лесен достъп до необходимата информация чрез цифрови комуникационни канали.
Договореното трябва да бъде одобрено от Съвета и Парламента. Страните от ЕС ще разполагат с 30 месеца, за да транспонират новите разпоредби в националното законодателство и да се подготвят за
прилагането им.
Споразумението за трансграничен обмен на информация относно правилата за пътно-ранспортни нарушения допълва друго законодателство на ЕС, отнасящо се до лишаването от права на водачи, по което
Парламентът определи своята позиция през февруари. И двата законодателни акта са част от пакета за пътна безопасност, представен от Комисията през март 2023 г. Пакетът има за цел да подобри
безопасността за всички участници в движението, да улесни прилагането на правилата за движение през границите и да модернизира правилата за свидетелствата за управление.