Средният бюджет на ЕС за образователния сектор в момента е 5.3% от БВП, докато в бързо развиващите се икономики като Китай и други азиатски страни, Нова Зеландия, се отделят между 5.5% и 6.5% от БВП
Това означава, че наваксват и въпреки че ние за момента сме в лидерската позиция по ниво на образованието, започваме да губим преднината си. Трябва да инвестираме в образование, и то умно.
Това каза европейският комисар по образованието, културата, младежта и спорта Тибор Наврачич. Той беше тук за участие в образователен форум и среща с европейските граждани в края на миналата седмица.
Според Наврачич има два проблема с парите за образование в ЕС в момента - не се разходват правилно, а и не се отделят достатъчно по това перо. Няма смисъл от големи инвестиции обаче, ако те не са придружени от добри стратегии и необходимите реформи, подчертава той.
"Знам, че има голям натиск върху правителствата в ЕС да консолидират бюджетите си във всяка сфера, но се надявам, че ще открият преимуществата на това да инвестират в бъдещето чрез образованието. Трябва да направим повече за това да убедим управляващите да инвестират там", коментира той.
Миналата седмица беше публикуван нов доклад за образованието в ЕС в рамките на стратегията "Европа 2020". В него се отчита, че от 2010 г. насам образователните бюджети в ЕС непрекъснатото намаляват. За пет години общият дял на парите за образование в Евросъюза е намалял с 3.2%.
В доклада за България се посочва, че има напредък в резултатите, отчитащи основните умения, придобити чрез образователната система, но е необходимо да подобри допълнително качеството на системата на училищното и висшето образование, за да отговори на нуждите на пазара на труда.
Достъпът до образование за децата в неравнопоставено положение в България, особено за ромите, остава предизвикателство, пише още в документът. Уточнява се, и че делът на пълнолетните българи, които учат, е сред най-ниските в ЕС.