През 2014 година в цялата страна са откраднати 3627 коли, като година по-рано те са били 3565, тоест увеличението е 1,74 процента
Най-много коли изчезват в София. Тук се крадат 57 на сто от всички возила в страната. През миналата година от столицата са се изпарили 2037 коли срещу 1990 през 2013 г.
Приносът на Варна е доста по-скромен – 432 изчезнали коли през 2014 г. Срещу 348 през предходната.
В Бургас статистиката е още по-семпла – 271 за миналата и 207 за 2013 г.
Пловдив е отличникът – там се краде най-малко. През 2014 година от Града под тепетата са отмъкнати 104 коли при 176 през предходната година. Това официално е и единственият град, където кражбите намаляват. В Русе статистиката също е постна – миналата година там са плячкосани 50 коли, а година по-рано – 47.
Най-предпочитаната за крадене кола е "Фолксваген". През миналата година от тази марка са задигнати 712 коли. От БМВ са отмъкнати 650, а от Ауди 235.
На опашката са "Субару" - 15 автомобила и "Порше" - едва 13, но като цяло тези по-изтънчени марки рядко се срещат по родните пътища.
Може да се обобщи, че автомафията у нас отново набира скорост. Бандитите са достатъчно нагли, че дори не се изплашиха да посегнат на БМВ-то на зам. главния прокурор Борислав Сарафов. Самият той призна, че разследването на кражбата буксува и едва ли автомобилът ще бъде намерен. Както застрахователи, така и полицаи признават, че най-често крадената кола в България е точно марката "Фолксваген".
Едва 327 от откраднатите коли са намерени. Само една от 10 автомобилни кражби в България е разкрита, сочи статистиката. Според различни данни на застрахователните компании у нас средно увеличението на отнeти автомобили спрямо предходните години надхвърля 50%.
На ден се крадат по 6-7 коли в София. Една от причините за трудното разкриване на кражбите е самата процедура, която е много бавна. Първоначално в МВР образуват преписка за всяка изчезнала кола като отнета с цел ползване, а едва след известен период от време делото се преквалифицира за кражба. Отделно пострадалият собственик може да получи обезщетение от застрахователя едва след получаването на документ от прокуратурата, че автомобилът му не е открит, а извършителят се води неизвестен. През това време - най-малко два месеца от деня на установяване на кражбата, отнетият автомобил е преминал няколко граници.
Обикновено автоджамбазите изнасят скъпите возила основно в републиките от бившия СССР, предимно Молдова и Украйна. Близкият изток също е предпочитана дестинация и там от години действат сериозно разработени канали. Специалисти по борба с автокражбите и застрахователи признават, че в последно време има сериозна тенденция и за отмъкването на возила среден клас и такива над 10 години. Те се разглобяват на съставните им части и след това се разпродават на безценица по малките магазинчета за чаркове и автоморгите.
Отскоро обаче крадците са разработили и нов канал за износ тъкмо на части. Той е насочен повече към съседните балкански страни, както и за държави в Централна Европа. Застрахователи признават, че увеличението чисто статистически в броя на кражбите на коли се дължи и на множеството зачестили измами. Практика при тях е да изследват всички кражби, за да се предотвратят измамите. Този ръст е особено при по-старите автомобили или такива с прясно изплатен лизинг. Вместо да влагат пари в поддръжката им, някои собственици ги обявяват за крадени, за да получат обезщетение и да се сдобият с нов автомобил, а старият отново отива за части.