Проверяват техниката на фирмите за поддръжка. 3000 машини готови да чистят
35 500 т сол са осигурени за обработка на настилките при влошаване на времето. В началото на октомври е извършена проверка във всички области за наличните материали. Тя показа, че са налични и 51
263 т пясък и 3342 т химически препарати, нужни за зимна поддръжка на републиканските пътищата, съобщиха за "Монитор" от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
Пътноподдържащите фирми, ангажирани с поддържане на републиканската пътна мрежа, продължават с доставките за предстоящия зимен сезон. Те са обявили, че са в готовност да използват около 3000
машини. В периода 25-31 октомври АПИ, съвместно с областните дирекции на МВР извършват проверки на механизацията и количествата материали, складирани по опорните пунктове. От пътното ведомство
уточниха, че за миналата зима изразходваните средства за зимно почистване и поддържане на републиканските пътища са 77 млн. лв.
Според наредбата от 2012 г. зимното поддържане на републиканските пътища е разделено на четири нива. В ниво "А" за зимно поддържане са пътищата с интензивност на движението над 4000 моторни
превозни средства на денонощие, каквито са магистралите и първокласните пътища и направленията, свързващи съседни области.
В ниво "Б" са пътищата с движение между 2000 и 4000 автомобила на ден, във "В" - между 500 и 2000 моторни превозни средства на ден и в последната "Г", са най-слабо натоварените пътища с трафик
по-малко от 500 возила на ден.
За най-натоварените шосета, включени в ниво "А" допустимата дебелина на снежната покривка е 3 см при снеговалеж, за ниво "А" е 3 см, за ниво "Б" - 5 см, за ниво "В" - 7 см, за ниво "Г" - 10
см.
Максималният срок за провеждане на снегопочистването - от момента на спиране на снеговалежа или от момента на констатиране на заледяването на пътищата до постигане на изискванията, за ниво "А" е 2
часа, за "Б" - 3 часа, за "В" - 5 часа, и "Г" - 8 часа.
След снегопочистването за ниво "А" пътното платно трябва да е до асфалт - до черно, с изключение на участъците, в които е забранено използването на химически вещества, каквито са например
вододайните зони.
Разделението по нива не се отнася за случаите със сложна метеорологична обстановка - интензивни снеговалежи с големи снегонавявания, снежни бури със скорост на вятъра над 20 м/сек, както и при
възникване на бедствено положение в съответния район.
От половин до един тон луга на километър трябва да се ръси по пътищата в големите студове, предвиждат нормативите. За този химикал трябва да се използват от 80 до 150 грама на квадратен метър от
пътя.
Количествата луга и сол зависят от температурата на въздуха и състоянието на настилката, а също и дали е пресен снеговалеж или вече пътят се е заледил. Обикновено се използва натриев двухлорид
(сол) и магнезиев двухлорид (луга), която е отпадъчен продукт от производството на морска сол или калциев двухлорид. За солта количеството е от 20 до 75 на кв. м. Според експерти под минус 15°С
нищо не помага при сняг и лед.
Обикновено при започване на студовете дори без сняг на мостовете и виадуктите се прави предварителна обработка, предпазваща настилката от заледяване. Причината е, че съоръженията много бързо
изстиват и дори сутрешната слана лесно замръзва и образува тънък лед, невидим за водачите.