Транспортират ни до вкъщи при проблеми с полета или влака
С такса от всеки турист туроператори смятат да напълнят гаранционния фонд за пътувания. Това гласи идея, заложена в проект на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА)
относно създаването на "каса" за гарантиране на пътешествията. Капиталът му може да бъде осигурен и от бюджета, събран от първоначалната регистрация на даден туроператор, пише в. Монитор. Според
Димитър Попов от АБТТА в нашия застрахователен закон има дупка - потребителят не може да бъде обезщетен 100%, а застрахователят не е длъжен да го върне в страната откъдето е тръгнал. Именно това са
основните причини за създаването на проекта, който би могъл да се финансира по два различни начина.
Обикновено всеки туроператор е длъжен да заплати 5000 лв. начална такса за регистрацията на своето дружество. Бърза сметка показва, че 3000 туроператори, които работят на територията на страната,
са дали близо 15 млн. лв. в бюджета, част от които могат да бъдат пренасочени към въпросния гаранционен фонд. Алтернативен вариант пък е събирането на такса от всеки турист. Подобна практика се
използва в Дания, където, за да се запълни фондовата каса, туроператори е трябвало да плащат по 5 крони, или 1.30 лв. на турист. Според експерта, за да се напълни касата у нас, ще са необходими 5
млн. лв.
Като основна функция на фонда е посочена защитата на потребителите в случай на нетрудоспособност от страна на туроператора. Докато досегашната полица покриваше само застрахователния праг на
пакетната услуга, гаранционният фонд ще поеме 100% от щетите, възникнали по време на пътуване. Освен това той ще гарантира и прибирането ни у дома. Планирано е новата структура да осигурява
въздушен или друг вид транспорт, чрез който туристите, "заседнали" в дадена страна, ще могат да се върнат вкъщи в рамките на 24 часа. В задълженията на застрахователите подобна клауза не
съществува. Разходите за репатриране ще се покриват от фондовата каса, а сумата впоследствие ще се компенсира от банковата гаранция на изпадналия в несъстоятелност туроператор.
Освен че ще обезпечи туристите, фондът ще позволи на заетите в бранша да намалят разходите си, като те ще бъдат свързани единствено с административната поддръжка - заплати и наеми. Вноските за
покриването им пък ще се базират на оборота от пакетните пътувания. Задължително изискване, за да може даден "доставчик" на туристическа услуга да се възползва от гаранционния фон, е неговата
ликвидност. Попов обобщи, че официалното му въвеждане може да отнеме поне две години заради сериозния удар, който COVID-19 нанесе върху туристическия бранш.