През следващите 8 месеца ще бъде извършено проектирането на участъка, а в следващите 3 години и половина обектът трябва да бъде изпълнен
Председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Тодор Василев подписа договорите за проектиране и строителство и за строителен надзор на тунела под Шипка. "С изграждането на
съоръжението реализираме идея, зародена преди 125 години, и осигуряваща най-пряката връзка между Северна и Южна България. Ще се повиши безопасността на движение и целогодишно ще се улесни
преминаването на шофьорите от двете страни на Стара планина. Това ще се отрази на туризма, на икономическото и социалното развитие на региона", подчерта председателят на АПИ. На церемонията
присъстваха народните представители Богомил Петков, Даниел Петров, Георги Георгиев, Снежанка Траянска, заместник-министрите на регионалното развитие и благоустройството Явор Пенчев и Деляна
Иванова, областният управител на Габрово Ралица Манолова, заместник-кметовете на Габрово Деян Дончев и Николай Меразчиев, Яна Балникова, съветник на министър-председателя, и др.
Очаква се с построяването на тунела тежкотоварният трафик да се увеличи над 90%, а лекият над 50%. Изчисленията показват, че трафикът през тунела ще бъде два пъти по-голям и ще нарасне до над 10
хил. моторни превозни средства за денонощие, посочи Василев. През 2021 г. трафикът е около 5 хил. моторни превозни средства за денонощие. Той подчерта, че този дълго чакан проект вече е факт и през
следващите 8 месеца ще бъде извършено проектирането на участъка, а в следващите 3 години и половина обектът ще бъде изпълнен. Председателят на УС на АПИ пожела на строителите да работят качествено
и да успеят да завършат проекта в срок, а на строителния надзор да бъде строг, но справедлив, за да може след завършването на обекта всички да бъдат горди от направеното.
Обществената поръчка предвижда изграждането на участък с дължина 10,549 км, от които 7,96 км са ново строителство, а 2,59 км са реконструкция на съществуващия път I-5 Габрово - Казанлък, както и 5
тунела с обща дължина 4,011 км. Тунелът под Шипка ще е 3,22 км и ще е най-дългият пътен тунел, изграждан до момента у нас. Останалите 4 тунела са по-малки - съответно 171 м, 240 м, 90 м и 290 м. Ще
бъдат построени още 6 моста и 1 подлез, 12 бр. армирани насипи, една стоманобетонова подпорна стена, една стоманобетонова укрепителна стена и т. н.
Тунелът под вр. Шипка ще е на 1 км западно от прохода Шипка и на 1 км източно от връх Малуша. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната в област Стара Загора. Той ще бъде с две
ленти за движение, две водещи ивици и два тротоара. Съоръжението ще е възлова точка при движението в посока Север – Юг и чрез него ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната
част на България. Основните транспортни направления, които ще обслужва са: Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа) и Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора –
Свиленград (Маказа).
Проектът "Проектиране и строителство на обект: "Обход на гр. Габрово от км 20+124,50 до км 30+673,48, включително тунел под връх Шипка" е включен в проекта на Програма "Транспортна свързаност"
2021-2027 г.
Стойността на договора за проектиране и строителство е 358 020 000 лв. с ДДС. Изпълнител е ДЗЗД "Консорциум "ПСВТ", в което участват: "Пътни строежи – Велико Търново" АД, "Хидрострой" АД и
"Пътинжеренигстрой-Т" ЕАД. От името строителя договора подписаха Филип Маринов и Румен Игнатов.
Строителният надзор е възложен на ДЗЗД "Трансконсулт – Свеко" с участници: "Трансконсулт – БГ" ООД и "Свеко Енергопроект" АД. Техният договор е 6 479 935,20 лв. с ДДС. Договорът бе подписан от
Милка Гечева.