29 Март 2024, 15:50 Днес (10) | Вчера (11)

СБА излезе с препоръки по Закона за движението по пътищата

27 Март 2019 15:45 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 27 март 2019, 15:14
google maps

От организацията посочват местата, където е нужно прецизиране на текстовете

Съюзът на българските автомобилисти (СБА) официално внесе своето становище по предлагания нов Закон за движението по пътищата. Според организацията, като цяло проектът създава предпоставки за подобряване безопасността на пътното движение заради: завишените санкции за груби нарушения, рестрикциите за системните нарушители, заложената повишена събираемост на глобите, финансиране на превенцията по безопасност на движението.

Според СБА обаче има текстове, които трябва да бъдат прецизирани.

Въведените ограничения с фиксирани дати за използване на зимни гуми и вериги са неприемливи от социална и екологична гледна точка. Европейски държави на нашата географска ширина имат сходни изисквания, но само при "наличие на сняг или заледяване на пътя" без конкретни дати, като се допуска ползването и на летни гуми, но задължително с вериги.

Въведени са ограничения за новите водачи, които са доста спорни. МПС-та с посочената в закона мощност трудно могат да се намерят на пазара (само, в случай, че някой реши да инвестира в такъв автомобил), а при по-мощните автомобили фигурата на придружителя не е фиксирана и изискванията за нея са твърде общи и формални, с оглед на което е желателно да отпадне. При това описание трудно може да се въведе ефикасен контрол.

В законопроекта не са премахнати някои архаични и ненужни изисквания – стикер на стъклото за Гражданска отговорност (ГО), също и за техническия преглед, при положение, че те не са необходими за осъществяване на контрол и вече може да се ползват съвременни решения, каквито се използват и за електронните винетки.

Текстовете, касаещи пешеходните пътеки, е добре да подчертаят необходимостта от задължително изграждане на предупредителни неравности на пътното платно преди пешеходната пътека. Това ще бъде по-ефективно за безопасността на пешеходците.

Относно ползването на предпазни колани от водачите и пътниците от СБА считат, че е редно да бъде задължително без оглед на професионалните качества на субектите, като единственото изключение да се отнася само при наличие на медицински фактори.

Относно идеята за ПОС терминали текстът следва да се прецизира, тъй като в момента има предвидена принудителна административна мярка (ПАМ), която идея се доразвива в проекта; въвежда се и двучасов бонус за плащане, който отменя съставения акт. Процедурата е неясна и с много условности. Може да се предполага, че с въвеждането на ПОС терминал някои нарушители биха се възползвали от възможността да не заплатят глобата и да изчакат изтичане на давностния срок. В случай, че междувременно контролен орган установи тяхното задължение, те ще заплатят глобата без да понесат други санкции. Следователно не се въвежда никакъв стимул за своевременно заплащане на наложените глоби. Не на последно място, наличието на тези терминали ангажира времето на проверяващите за обработка и отчет, което от своя страна ограничава контрола от тяхна страна. Предвид изложеното, въвеждането на ПОС терминалите следва да бъде внимателно прецизирано от контролните органи и от законодателя.

При проверка на МПС за обществен превоз или собствена сметка се допуска органите на автомобилна администрация да проверяват самоличността на пътниците, което би следвало да бъде компетенция само на полицията. В общи линии на пътя имат право да спират, проверяват и наказват (едновременно или последователно) твърде много контролни органи от различни ведомства – МВР, Митница, Автомобилна администрация, АПИ и Министерство на отбраната.

В Законопроекта е разписано всички глоби за нарушение, установени с технически средства да постъпват във Фонд "Безопасност на движението по пътищата". В момента това са само за глоби при заснемане на нарушението за скорост. Технически средства се използват при алкохол, наркотици, дълбочина на протектора на гумите, при замерване нивото на шум и изгорели газове от ауспуха, измерване на теглото, габаритите и т.н.

Предвидено е разходите от този фонд да са и за други дейности, осъществявани от държавни и общински органи за контрол и подобряване на пътната безопасност, което е невъзможно да се покрие дори от републиканския бюджет, а още по-малко от този на МВР. Фондът ще покрива и административните разходи на МВР, но не е уточнено кои точно ще са те. Отделно, законопроектът не дава ясното за чия сметка ще са разходите за консумативи при контролната дейност – тестове за наркотици, минимални суми за уредите за алкохол, включително и сумите за метрологична проверка на съответните уреди. Редно е те да се поемат от нарушителите при установяване на нарушения, за което наложеното наказание е влязло в сила. Въпросните разходи са значителна тежест за бюджета на МВР.

Непонятно защо са оставени разпоредбите, с които МВР продължава да налага глоби, които постъпват по сметка на Гаранционния фонд.

В проекта основателно са включени разпоредби за загубата на правоспособността от системните нарушители, но трябва внимателно да се обмислят нарушенията, вследствие на които се стигат до това обстоятелство, тъй като при някои от включените нарушения няма дори едно ПТП, което означава, че мярката не касае пряко пътната безопасност.

При временна загуба на правоспособността същата може да се възстанови не по-рано от 12 месеца, както от текстовете на проектозакона не става ясно как е определен срокът за налагане на тази мярка и защо не е 2 или 20 месеца, както и каква е очакваната функция на този срок. Има европейски практики, които предоставят на нарушителя възможност да поиска намаляване на периода на ограничаване на правоспособността срещу заплащане на съответна парична глоба. В действащия закон и в проекта се дава изключителен превес на различни форми на лишаване от правоспособност като форма на наказание или още по-неприемливо – налагане на ПАМ, което е принципно пренебрегване на законовия смисъл тази мярка да цели само прекратяване на противоправното поведение.

Сериозен проблем при различните видове ПАМ е израза "който допусне" да се извърши нарушение от друг водач. Терминът "допусне" би трябвало да се развие в Допълнителните разпоредби с пояснение относно юридически лица, лизинг, трудов договор и т.н.

От СБА посочват, че Законът за движение по пътищата може да бъде внесен за приемане от Народното събрание самостоятелно без да се изчакват Закона за водачите и Закона за пътните превозните средства.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 28 Март 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8082
GBP 2.4796 2.4887 2.2803
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив