Забранява се и рекламата на погребални агенции в болниците и моргите, както и на 300 метра от тях
Изрична забрана на рекламата на траурни дейности на публични места. Това е записано в новия Закон за гробищната и погребалната дейност, който се подготвя от комисията по култура в парламента. Така погребалните бюра вече няма да могат да излагат ковчези на улицата или на витрини.
Те ще рекламират продуктите си само в каталози и в интернет сайтове. Нарушителите ще се наказват с глоба до 3000 лева. Забранява се и рекламата на погребални агенции в болниците и моргите, както и на 300 метра от тях. Целта е да се елиминира нелоялната конкуренция и натиска върху близките на покойниците, който се оказва основно от санитарите в моргите.
„Виждала съм обяви за процент срещу информация от здравните служители за всеки потенциален покойник в близките дни. Това е търговско-комисионна дейност”, коментира шефката на комисията и депутат от ГЕРБ Даниела Петрова. По думите й у нас има над 160 погребални бюра. Предстои те да се впишат в регистър.
Ще се регламентира и дейността на частните гробища. Предлага се те вече да се стопанисват от граждански и неправителствени организации, не от фирми или търговски дружества. Тя посочи като причина фалита на единствения частен гробищен парк в София заради невъзможността за обслужване на кредит. При такъв казус тленните останки на покойниците няма как да се обслужват, обясни Петрова пред „Новинар”.
От гробищния парк „Св. Архангел Михаил” отрекоха да са в банкрут. Изпълнителният директор Бисер Христов заяви за „Новинар”, че просто са преструктурирали заема, който плащат редовно. Земята е дадена като залог.
Развиват се все по-добре, като през февруари са дарили 10 места на Столичната община за социално слаби. 10 гробни места и 20 урни е поучило и културното министерство, където да се положат останките на известни личности. Наемът на парцел в частния парк е 8400 евро, а за урна – 480 евро.