Социалната мрежа ще трябва да плати тази сума, ако загуби делото по колективен иск, иницииран тази седмица в Делауеър, САЩ
Британски и американски адвокати заведоха колективен иск срещу Facebook, Cambridge Analytica и две други компании за предполагаема злоупотреба с личните данни на повече от 71 милиона души, съобщи
Гардиън, цитиран от TechNews.bg. В иска се посочва, че фирмите са получили частна информация за потребителите на социалната мрежа, за да
разработят "политически кампании за пропаганда" в Обединеното кралство и САЩ.
Facebook твърди, че първоначално е била подведена, но признава, че не е реагирала отговорно, за да защити данните на 1 милион британски потребители и 70,6 милиона души в САЩ. Предполага се, че
данните са използвани за пръв път в британския референдум за излизане от ЕС, а след това и в САЩ по време на президентските избори през 2016 г.
Наред с Cambridge Analytica, двете други фирми, посочени в правния регистър, са SCL Group Limited, която предлага услуги на фирми и политически партии, и Global Science Research Limited (GSR). Стив
Банън, бивш съветник в кампанията на Доналд Тръмп и впоследствие негов съветник на Белия дом, е оглавявал Cambridge Analytica през 2014 г., когато данните са били събрани и извлечени, сочат
юридическите документи. Неврологът от университета в Кеймбридж Александър Коган, учредител на GSR, също фигурира в документите.
В понеделник Cambridge Analytica опроверга много от твърденията, направени относно бизнеса на компанията. Тя твърди, че е получила данни само за 30 милиона американски граждани; че изобщо не е
използвала данните в кампанията на Тръмп или референдума за Брекзит; и че данните от Facebook са получени законно чрез инструмент на социалната мрежа.
По думите на изпълнителния директор на компанията Александър Тейлър, сезонът за критиците е отворен да говорят каквото им харесва, базирайки се на спекулации и слухове.
Колективният иск с участието на британски граждани е подаден в щата Делауеър, САЩ, където се базират Facebook, SCL и Cambridge Analytica. Седем индивидуални ищци, всичките потребители на Facebook,
фигурират в документа – петима американци и двама британци. Броят им може да се увеличи с напредване на делото.
Законът за съхраняваните комуникации на САЩ предвижда минимална глоба от 1000 долара за всяко нарушение, установено от съда, посочват американските адвокати. Това означава, че ако загуби делото,
Facebook може да понесе щети в размер на повече от 70 милиарда долара.
Джейсън МакКуе от базираната в Лондон компания McCue and Partners, която е специализирана в областта на неприкосновеността на личните данни и закона за човешките права, ръководи британската част от
иска. По неговите думи, "обвиняемите ефективно злоупотребяват с човешкото право на личен живот на обикновените потребители на Facebook и ако това не е достатъчно, плодовете от тази злоупотреба
подкопават демократичния процес". Делото ще гарантира по някакъв начин, че нито едно от тези неща не може да се случи в бъдеще, казва МакКуе.
Извлечените данни включват имена, телефонни номера, пощенски и имейл адреси, политически и религиозни интереси и друга информация. Данните са използвани от Cambridge Analytica за изграждане на
психологически профили на гласоподавателите, които да повлияят на изборите в Обединеното кралство и САЩ.
Докато GSR е получила разрешение от Facebook да събира данни за академични изследвания, съдебният процес твърди, че в крайна сметка Коган е използвал данните за политически и търговски цели. Той е
създал персонален тест, който изисква от хората да използват своите идентификационни данни за вход във Facebook, за да участват. Приблизително 270 000 потребители на Facebook са инсталирали
приложението и са дали личната си информация на Коган и Cambridge Analytica.
Дизайнът на приложението обаче е позволил на Коган и Cambridge Analytica да събират личните данни на повече от 72 милиона потребители на Facebook, които са били приятели на първоначалните 270 000
потребители.
Роберт Руяк, съинициатор на колективния иск, казва, че "Facebook напълно се е провалила в задължението и обещанието си да опази личната информация на милиони потребители и когато е знаела, че тази
информация е насочена срещу нейните собственици, не е предприела необходимите действия".
Facebook прави милиарди долари, продавайки реклами, насочени към клиентите си, а в този случай спечели милиони от реклами на политически кампании на гърба на клиентите си – от тяхната собствена,
лична информация. "Това е неприемливо и те трябва да бъдат подведени под отговорност", категоричен е Ричард Фийлдс от вашингтонската адвокатска кантора Fields PLLC.
Новината за делото дойде във вторник, 10 април, когато Facebook започна да уведомява отделните жертви на кампанията по събиране на данни от Cambridge Analytica. В началото на април Facebook пусна
обобщени цифри за засегнатите потребители – в световен мащаб 87 милиона души са дали своята информация на приложението "Това е вашият цифров живот", създадено от Cambridge Analytica и Коган.