Новото поколение трудно се мотивира да учи математика и природни науки
Над 55 000 седмокласници, явили се на миниматура, са успели да изкарат средно 33,62 точки по математика, докато по БЕЛ – 53,06 точки. Това сочат анализите на просветното министерство, цитирани от
в. Монитор. Преобразувани в оценки, ниските средни резултати по математика отворят на оценки в диапазона среден –добър. От министерството обясниха, че причината за това е големият брой ученици,
които са решили да не работят по втория модул с отворени въпроси. "За първи път изчисляваме броя на отворените и затворени спрямо всички ученици, които са се явили, а не само на тези, които са
писали по втория модул на изпита. Това води до по-нисък процент на правилно отворени въпроси, защото част от учениците не са работили по тях”, обясни зам.-министърът на образованието Таня
Михайлова. Статистиките сочат, че тази година17 501 седмокласници от всички 55 474 явили имат нула точки на отворените задачи по математика. "33 точки са тревожен резултат. Има обяснение, че тази
година изпитът е единен. 17 501 не са работили по отворените въпроси и това смъква резултатите”, заяви Михайлова. Тя подчерта, че математиката не се учи с четене на уроците, а с решаване не задачи.
Просветният министър Красимир Вълчев също отчете, че имаме проблеми с математиката от години. Според него една от причините е , че новото поколение трудно се мотивира да учи математика и
природни науки.
Най-трудни за кандидат-гимназистите се оказват задачите в еднакви триъгълници. Едва 23% от тях са успели да се справят с тази задача. Експертът по математика Маня Манева посочи, че седмокласниците
имат проблеми и с използването на знанията си от предходните години – те не са се сетили как да търсят околна повърхнина на цилиндър от материала в 6-и клас или пък не знаят какво е просто число,
което им е необходимо за решаване на задачата да вероятност. Плътното описание от 5-и клас също причина за голям брой деца да пропуснат тази задача.
По български език и литература резултатите от 53,06 варират между добър-много добър, ако се преобразуват в оценки. Значително по-малко брой ученици са предпочели да не работят по отворените задачи
и са получили нула точки – 3 081. Седмокласниците са се затруднили най-много на задачите, в които трябва да определят ролята на запетаите и да трансформират обособена част в подчинено изречени.
Въпреки споровете около задачата с шевиците, се оказва, че учениците са се справили на нея и средно 65,4 от тях имат по 2 точки. Седмокласниците имат затруднения и с възпроизвеждането на знания,
свързани с граматиката и тълкуването на текст. Експертът в МОН Александър Трингов посочи, че са се справили с извличането на информация и задачите, отнесени към лексикологията. На преразказа пък
седмокласниците имат над средния брой точки. От максималните 35 точки средно са изкрали по 20.
От всички на 55 хиляди явили се на изпита само един седмокласник е успял да завоюва максималните 100 точки и на двете миниматури.
Спрямо средните по региони най-добри знания по български език и литература са показали учениците от София, Смолян и Перник, докато по математика Смолян е изместен от второто място от Варна и
слиза на трето. В дъното на класацията по български език и литература са Ямбол, Сливен и Шумен, а по математика Видин, Шумен и Монтана.