Това може да стане, ако бъде доказана груба небрежност или пренебрегната опасност
Отказът от отговорност, подписан от загиналите на батискафа Титан по време на гмуркането до останките на Титаник, може да не защити собственика на кораба – компанията OceanGate, от евентуални
съдебни дела от страна на семействата на жертвите, пише Beinsure. Подводницата "Титан" изчезна около два часа след потапянето, а отломки от нея бяха намерени след напрегнати часове на търсене от
стана на спасителите. Смята се, че пътниците, които са платили по 250 000 долара за пътуване до потъналия кораб Титаник, са подписали декларация за "освобождаване от отговорност на собственика на
кораба". Отказът обаче не винаги е 100% и не е необичайно съдиите да го отхвърлят, ако има доказателства за груба небрежност или опасност, които не са напълно разкрити. От OceanGate твърдят, че
това не е било груба небрежност, тъй като са описали напълно опасностите и дълбочинно гмуркане на батискафа. Дали това ще бъде прието ще зависи от причината за катастрофата, която все още се
разследва. На борда на плавателния съд бяха главният изпълнителен директор на OceanGate Стоктън Ръш, Шахзада Дауд и неговият син Сюлеман Дауд, Хамиш Хардинг и Пол-Анри Нарджоле.
OceanGate е малка компания, базирана в Евърет, Вашингтон, и не е ясно дали има активи, за да плати значителни обезщетения, ако бъдат предявени такива. Семействата на загиналите биха могли да
претендират по застрахователната полица на компанията, ако има такава. Семействата могат също да потърсят обезщетение от всички външни страни, които са проектирали, помогнали за изграждането или
производството на компоненти за Титан, ако се установи, че е налице небрежност, довела до трагедията.
OceanGate може да се опита да се защити от щети, като подаде иск за ограничаване на отговорността съгласно морското право, което позволява на собствениците на кораби, участващи в инцидент, да
поискат от федералния съд да ограничи всички щети до текущата стойност на кораба. Тъй като "Титан" е унищожен, тя би биля равна на нула.
OceanGate ще трябва да докаже, че не е знаел за потенциалните дефекти на подводницата и да поеме тежестта на доказване, което според правните експерти е тежко бреме.
Друг морски закон – Законът за смърт в открито море, позволява на хора, които са били финансово зависими от лице, загинало при морски инцидент, да претендират само за частта от бъдещите приходи на
това лице, която биха получили. В тези случаи ищците не могат да възстановят загуби за болка и страдание.
Ищците потенциално биха могли да цитират обвинения за нарушение на сигурността на бивш служител на OceanGate от 2018 г. срещу компанията във федералния съд във Вашингтон. Служителят Дейвид Локридж
каза, че е повдигнал "сериозни опасения за безопасността", но е бил пренебрегнат. Този случай е уреден при неразкрити условия, показват съдебните записи.
През 2018 г. група лидери в индустрията също писаха до OceanGate, изразявайки сериозни опасения относно безопасността на плавателния съд и решението на компанията да не сертифицира Титан чрез трети
страни като Американското Бюро по корабоплаване, водещ класификатор на подводници.