25 Април 2024, 18:09 Днес (14) | Вчера (12)

Сериозен спад в продажбите на застраховка "Летателни апарати" у нас

24 Юли 2020 13:00 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 24 юли 2020, 13:09

Експертите прогнозират "втвърдяването" да продължи поне до края на 2021 г.

Коронавирусната епидемия прекрои резултатите на застрахователите. Първото тримесечие показа спад по няколко застрахователни линии, една от които са застраховките на въздухоплавателни средства.

У нас компаниите предлагат два продукта -  застраховка "Летателни апарати" и "Гражданска отговорност, свързана с притежаването и използването на летателни апарати". По първата застраховка се покрива пълната или частичната загуба/повреда на летателни апарати от всички рискове както от гражданската, така и от селскостопанската авиация, получени по време на полет, престой на земя, движение при излитане или кацане на летателния апарат. Втората застраховка защитава гражданската отговорност на застрахования към трети лица при телесни увреждания в резултат от събития (фатални или не, както и гражданската отговорност на застрахования към пътници и багажи – обезщетява се застрахования по отношение на всички суми, които той е задължен да плати като компенсация за вреди при телесно нараняване вследствие злополука (независимо дали е с фатални последици) на пътници при качване в самолета, на борда на самолета или при слизане от него, или при загуба или увреждане на багаж и лични вещи на пътници, произтичащи от инцидент със самолета. Към основното покритие може да бъдат добавени и други рискове: военни, политически и други.
Няколко компании застраховат летателни апарати у нас. От началото на годината обаче спадът е сериозен. Ако за първото тримесечие на миналата година дружествата са продали застраховка "Летателни апарати" за 1,332 млн. лева, то през първите 90 дни на тази година премиите по продукта възлизат на 969 613 лв.

През първото тримесечие на тази година три от 24-те компании на общозастрахователния пазар у нас са сключили полици за летателни апарати: "Булстрад ВИГ" (676 787 лв.), "Бул инс" (211 712 лв.) и "Асет Иншурънс" (81 114 лв.). Изплатените през първото тримесечие обезщетения възлизат на 53 446 лв., разпределени съответно така: "Булстрад ВИГ" - 53 424 лв.  и  "Асет Иншурънс" - 23 лв.
По данни на Комисията за финансов надзор, година по-рано през същия период компаниите, продали застраховка "Летателни апарати", са 5:  "Булстрад ВИГ” – 1,116 млн. лв.; "Бул инс" - 146 583 лв.; "Асет Иншурънс" - 59 150 лв.; "Евроинс" - 2 100 лв. и "Дженерали" – 868 лв.
Застраховката заема едва 0,3-0,4% в структурата на брутопремиите на сектора.
Към края на тримесечието нетният технически резултат по застраховката е отрицателен и възлиза на -1 118 014 лв.

Според актуализирани данни, към края на април продадените полици по застраховка "Летателни апарати" са за 981 018 лв. (Булстрад ВИГ - 677 272 лв.; Бул инс - 211 712  лв.; Асет Иншурънс - 81 114 лв; Евроинс - 6 684 лв. и Армеец - 4 236 лв.). Покритите щети възлизат на 23 289 лв.

У нас няма точни данни колко са малките летателни апарати. Има пилоти, които се обединяват и са собственици заедно на едно въздухоплавателно средство, има и такива, които застраховат летателния апарат в чужбина и затова той не фигурира у нас. Сред физическите лица, притежаващи летателен апарат, има доктори, зъболекари, чиновници, бизнесмени. Компаниите пък са няколко. Неофициално, у нас има около 150 малки въздухоплавателни средства.

Според запознати, причините за спада в застраховането на летателни апарати са няколко.  Основно това са коронавирусната криза, която заземи устремените към висините, както и неблагоприятните метеорологични условия, които не предполагат летене.
Друга причина е зачестилата практика да се ползват въздухоплавателни средства с чужди регистрации и застраховка от чужбина, които при придобиване от българи или български компании, преминават във владение на новия български собственик, но полицата се запазва при застраховател извън България и не попада в статистиката на КФН.

Според Христо Шарков, управител на застрахователен брокер и член на УС на Асоциацията на собственици на въздухоплавателни средства и пилотите, поради факта че нашият пазар е доста ограничен, у нас е утвърдена практиката на ползване на специализирани в авиацията пазари (синдикати, подписвачески агенции и др.) извън България. "Така засилихме тази практика, което може би води до отлив на застраховане през български играчи, но от това спечелиха главно клиентите, тъй като им дадохме възможност да се обслужат от специалисти изключително насочени към авиацията", коментира Шарков в интервю за ИНСМАРКЕТ и добавя, че такива експерти, за съжаление, у нас могат да се съберат на пръстите на едната ръка.

У нас се забелязва отказ на застрахователи да сключват застрахователни договори за малки летателни апарати, но това се случва не само в България. Авиационното застраховане от около година страда от сериозно "втвърдяване", което се дължи на наличие на много и сериозни щети, както и на Брекзит, който доведе до свиване на предлагането. Причина за последното, според Христо Шарков, е, че много от играчите на пазара не са допуснати до континентален пазар и поради дългата несигурност от това кога ще се случи Брекзит те са предпочели да откажат сключване на застраховки, за да не се налагат впоследствие при Брекзит да прекратяват полици поради липса на условия заради нарушена свобода за предоставяне на стоки и услуги. Тенденцията на втвърдяване ще продължи поне до края на 2020 г., но заради КОВИД може би този срок ще се удължи до 2021 г. Зависи какви играчи ще възвърнат апетита за застраховане, анализира още Шарков. Това можем да кажем само ако останем активни и следим поведението на пазара, обобщи той.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 25 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8302
GBP 2.4796 2.4887 2.2756
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив