Реалното й приемане зависи от обема на получените предложения и бележки
В края на тази година Наредбата за системата "бонус-малус" по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите влиза в дневния ред на Комисията за финансов надзор (КФН). Така за пореден път предстои обсъждане как да бъдат коригирани застрахователните премии по задължителната автомобилна застраховка в зависимост от поведението на шофьорите. В зависимост от обема на получените предложения и бележки в процедурата по обществено съгласуване след публикуването на проекта на Наредба ще бъде обявени срокът за реалното й приемане и прилагане в практиката на застрахователите.
Припомняме, различни причини вдигаха на трупчета през годините идеята за индивидуални коефициенти при тарифирането на застраховката, последната от тях беше пандемията от COVID-19. В края на миналата година зам.-председателят на КФН, отговорен за застрахователния сектор – Владимир Савов, каза, че наредбата е на финалната права, въпросът бил само в сроковете за нейното приемане.
Последно през 2020 г. председателят на УС на АБЗ Константин Велев се изказва по въпроса. Тогава той посочи, че застрахователите подкрепят предложената 20-степенна скала на малусите и бонусите.
Щетите в чужбина ще останат извън системата, тоест, извън коригиращите критерии. Основно проектът ще се прилага по отношение поведението на водача, но ще се отчита и поведението на собственика
(дали и на кого предоставя МПС-то за управление). Ще бъдат отчитани и фактори като наказателни постановления, престъпления по наказателния кодекс, фишовеи др. Над 82% от водачите ще попаднат в
някой от бонус класовете, а максималната отстъпка може да стигне 40%. На другия полюс – при камикадзетата от малус класовете – може да отидат около 20 хиляди души при 3,5 млн. водачи. Десет години
пък ще отнеме на водач да изплува от дъното на малуса до нулевата позиция. От АБЗ бяха казали, че мислят как да намалят това време до 5 години. При последното разглеждане на проекта остана
отворен и въпросът за определяне на бонус-малуса за превозвачите.
Промени в още три застрахователни наредби предвижда програмата за нормативната дейност на КФН от 1 юли до 31 декември 2022 г. Това са: Наредба 49 за задължителното застраховане по застраховки
"Гражданска отговорност" на автомобилистите и "Злополука" на пътниците в средствата за обществен превоз; Наредба 53 за финансовите отчети на отделните застрахователи и Наредбата за утвърждаване на
Методика за размера на обезщетенията за имуществени и неимуществени вреди на пострадало лице вследствие на телесно увреждане и имуществени и неимуществени вреди на увредено лице в следствие смъртта
на пострадало лице.
Общо 11 са нормативните актове, които предстои да бъдат променени от трите управления на КФН до края на 2022 г.