Независим сертификат за състоянието на батерията трябва да съпътства продажбата на употребявана електрическа кола
В близко бъдеще батерията на електрическите автомобили ще определя стойността на превозното средство по същия начин, по който изминатите километри определят цената на автомобилите в момента.
Към момента шофьорите трудно могат да гарантират за състоянието на батерията, защото тази информация не е достъпна на дисплея. Предстоящият Акт за данните на ЕС скоро ще направи тази и много друга
информация за превозни средства достъпни бързо и лесно при поискване от предишните собственици. Това стана ясно на 11-ия Allianz Motor Day, който се проведе в Центъра за технологии на Allianz (AZT)
в Исманинг. На събитието бяха повдигнати темите за: сертификат за състояние на батерията за определяне стойността на електрическите превозни средства; система за ранно предупреждение за
предотвратяване на пожар; подходящи диагностични и ремонтни решения за батерии с високо напрежение за намаляване на разходите за щети и улесняване на рециклирането.
Батерията на електрическо превозно средство струва между 13 000 и 46 000 евро, което я прави най-скъпият компонент. Неговото състояние определя годността на електромобила за употреба и
неговата стойност. "При електрическите превозни средства данните за батерията са новият пробег (най-актуална тема досега). Негативните влияния върху батерията могат бързо да доведат до загуба на
капацитет до 20 процента", каза Франк Зомерфелд, главен изпълнителен директор на Allianz Versicherungs-AG. "В дългосрочен план това води до значително увеличаване на загубата на стойност на
автомобила. В зависимост от производителя и модела това би могло да достигне до 25% а в отделни случаи - дори повече".
Неблагоприятните ефекти включват, например, прекалено бързо зареждане, дълго време на изчакване, високи температури навън, състояние на зареждане, което е твърде ниско, и неспазване на препоръката
за зареждане между 10% и 80%. Ако превозно средство също е интегрирано в електрическата мрежа (Car2Grid) и по този начин претърпява допълнителни цикли на зареждане и разреждане, това също оказва
влияние върху експлоатационния живот без превозното средство да бъде премествано.
Когато става въпрос за продажба на превозно средство, несигурността относно състоянието на батерията може да бъде значителна пречка за успешната продажба "отчасти поради това, че най-важните данни
за батериите често липсват, пазарът на използвани електрически автомобили не се развива", казва Зомерфелд. "Познаването на точното състояние и следователно стойността на батерията е важно за всеки,
който иска да купи или продаде електрическо превозно средство. Поради това изискваме да се представи независим сертификат за състоянието на батерията, когато се продава или купува употребявана
електрическа кола. Това е единственият начин да се гарантира, че в бъдеще търговията с употребявани ел. автомобили може да се осъществява по коректен начин, базиран на данни", казва
Зомерфелд.
Същото важи и за обработката на искове при произшествие. Единствено непрекъснат мониторинг може да предостави на потребителите актуална информация за състоянието на батерията. Ако батерията е била
сериозно повредена при инцидент, може да се предостави оценка на състоянието и по този начин - доказателство реалната стойност на електрическата кола . Това се отнася най-вече за случаите, в
които не е възможно да се диагностицира състоянието на батерията поради повреда. Ако, например, отделните батерийни модули трябва да останат използваеми в интерес на устойчивостта, тяхната
консумация през целия живот и химическият им състав трябва да бъдат известни.
Бъдещите разпоредби на Акта за данни на ЕС ще дадат възможност на клиентите да имат лесен достъп до данните, които генерират. Това значително ще подобри оценката на щетите в бъдеще, особено анализа
на щетите за батерии. Идеален процес за оценка на щетите е комбинацията от механичен анализ на корпуса на батерията и електронна диагностика на състоянието на батерията. Диагностиката на батерии и
свързаната с нея опция за ремонт създават значителни ползи за клиентите - както по отношение на намаляване на разходите за ремонт и подобрени типови класове, така и устойчивост на продукта през
жизнения цикъл на превозното средство. "Затова призоваваме производителите на превозни средства непрекъснато да предоставят основни данни за превозни средства за диагностика на батерията,
определяне на стойността на времето и модели за прогнозиране на батерията", споделя Зомерфелд.
В бъдеще подходящи сензори, които откриват Въглероден диоксиди водород, например, както и подходящ анализ на данни могат да се използват за непрекъснато наблюдение на състоянието на батерията в
системата на електромобила. Това ще позволи на електрическите превозни средства - аналогично на eCall - да осигурят ранно предупреждение за потенциални рискове от пожар. "Една автоматична система
за ранно предупреждение в електрически превозни средства за откриване на пожар би била голямо предимство, особено за предотвратяване на щети, тъй като потенциално дефектните клетки могат да бъдат
открити на ранен етап. Но подобно наблюдение води и до подобрения след пътнотранспортно произшествие, за например при разгръщането на противопожарни или спасителни служби, теглене, паркиране или
обслужване на сервизи", казва Зомерфелд. "Като основно изискване за такива системи за предупреждение в бъдеще трябва да бъдат създадени международни единни стандарти за предоставяната информация,
предаването на данни и подходящите реакции, както и разпоредби за отговорността за предаване на данни."