Планира се туроператорите задължително да внясат в новия Гаранционен фонд ежегодно по 0,1 на сто от приходите си
След вълната от фалити на руски туроператори, които вгорчиха почивката зад граница на хиляди руснаци в последните години, Федералната агенция по туризма (Ростуризъм) създаде Гаранционен фонд на компаниите от сектора. Новата структура ще е под шапката на Агенцията и ще се казва Ростурпомощ. Това каза заместник шефът на Ростуризъм Евгений Писаревский пред „Российская газета”.
Практиката показа, чев ъпреки задължителните застраховки, които имат туроператорските агенции при фалит на някоя голяма компания, като „Идеален свят”, която изпадна в несъстоятелност и остави хиляди свои клиенти зад граница в началото на лятото, туристите трябваше да плащат повторно и за своя сметка прибирането си в родината.
Планира се туроператорите задължително да внясат в новия Гаранционен фонд ежегодно по 0,1 на сто от приходите си, като изключение прави първата вноска. Тя ще е в размер на 100 хил. рубли. Единният федерален регистър на туроператорите ще се запази в сегашния си вид. Според него в момента лиценз да извършват такава дейност имат 2319 компании, което означява, че към май идната година, когато стартира новия туристически сезон в Ростурпомощ трябва да са акумулирани 231 млн. рубли или 5,68 млн. евро.
Впоследствие тази сума ще продължи да набъбва.
По думите на Писаревский в момента Ростуризъм, заедно с Министерството на културата на Руската федерация, както и играчите на пазара разработват проект за правилата при които новата структура ще оказва помощ на закъсали туристи.
Очаква се новият механизъм да се задейства в случай, че даден туроператор фалира или просто не изпълнява задълженията ис към клиентите, които вече почиват зад граница. Пример за това са многобройните оплаквания, когато от туристите се иска да заплатят повторно дадена услуги – път, хотел, храна и т.н
В правилата за използване на средствата от Гаранционния фонд ще се разпише точна граница, когато за туристите възникват проблеми, зависещи от техния туроператор и други възможни извънредни ситуации. Примерно когато руски туристи попаднат зад граница в район на стихийно бедствие – тогава трябва да се намесят руските власти в лицето на Външно министерство, Министерството на извънредните ситуации и т.н.
Проблемът с фалитите сред туроператорските компании е актуален и за България. Преди броени дни промени в Закона за туризма и създаване на гаранционен фонд, който да покрива неплатените задължения на фалирали туроператори към хотелиери и доставчици, поискаха от браншовата организация във Варна.
Целта е да не се превръщат туристите в заложници на неуредени финансови взаимоотношения. Повод за исканите спешни мерки е фалита на Bulgarian VIP tours миналата седмица.
Браншът поиска ако се стигне до фалит, да има нов вид застраховка или гаранционен фонд, който да покрива щетите, предлагат туроператорите от Варна.
Освен неприятните спомени за туристите, фалитът на Bulgarian VIP tours се е отразил зле и на работата на родните туроператорски фирми. Само няколко дни по-късно хотелиерите са започнали да искат плащане в аванс на услугата, а не както до сега – след настаняването на гостите. Това сериозно затруднява туроператорите.
Миналата година друга компания от сектора – Алма тур остави стотици руски туристи без транспорт за Русия. Това стана причина през пролетта на тази година правителството да увеличи размера на отговорността по застраховките на компаниите от сектора. Става очевидно и че това не е панацея за проблема.