МЕУ и Столичната община представиха съвместния си проект за автоматизация на администрациите
Министерствтоо на електронното управление и Столичната община представиха съвместния си проект "Облачни е-услуги за администрацията". Той създава единна система, която дигитализира управлението на
административни процеси от администрациите. Основната цел на проекта е автоматизация на работните процеси в администрацията, което ще доведе до по-бързо обслужване, проследимост и значително
повишаване на административните капацитети. Проектът се финансира от Оперативна програма "Добро управление".
Автоматизират се работни процеси, свързани с изпълнение на функции в централната администрация и процеси, свързани с предоставянето на административни услуги от общинските администрации. По този
начин различни отдели и областни и общински администрации ще могат да си комуникират автоматизирано, бързо и ефективно. Ползите от иновативната система за гражданите ще доведат до оптимизация на
работните процеси, повишаване ефективността на администрацията, а оттам и увеличаване на потребителската удовлетвореност. За самите администрации системата ще намали чувствително разходите за
разработване, поддържане и актуализиране на собствени решения за автоматизирани работни процеси, както и ще осигури оперативна съвместимост при взаимодействие между звената в една администрация.
Допълнително е осигурено и ново ниво на мобилност и сигурност, което ще позволи възможност за отдалечен достъп до платформата за автоматизация, която ще функционира върху Държавния хибриден частен
облак (ДХЧО).
Генчо Керезов, зам.-кметът по дигитализацията на Столична община и ръководител на проекта, сподели: "Независимо от многото предизвикателства, пред които се изправихме, Министерство на електронното
управление и Столична община направихме всичко възможно да реализираме този проект. Изпълнявайки Програмата за дигитализацията на кмета Йорданка Фандъкова, днес показваме, че електронното
управление е възможно именно, когато институциите работят с ясни цели и широка визия за национално приложение. Принципите, на които почива тази своеобразна реформа в административното управление в
държавата, са точно тези, които бяха поставени и за работата на новото редовно правителство. Именно заради това съм оптимист, че ще срещнем подкрепа в лицето на новия Министерски съвет за постигане
на бърза и ефективна дигитализация на администрациите в полза на граждани, служители и бизнес.
Пилотно проектът се изпълнява между МЕУ, Столична община (голяма община), Велико Търново (средна по големина община) и Челопеч (малка община), които ще имат възможност да повишат ефективността на
администрацията и уеднаквят начина, по който администрациите изпълняват дейности в конкретната област, както и да осигури оперативна съвместимост и да се подобри комуникацията администрация –
гражданин – бизнес.
В рамките на дейността беше извършен анализ на работните процеси в Столична община и две общини в различен мащаб – Велико Търново и Челопеч – свързани с предоставянето на минимум 50 общински
административни услуги и конфигурирани персонализирани пакети за администрациите на трите града. Това ще послужи за създаването на модели за автоматизация на различните по големина общини в
България, за да може автоматизацията на административните процеси да се разпространи из цяла България и да се реализира по устойчив начин. В рамките на проекта се създават и обучителни материали,
които да послужат на по-малките общини в България за обучение за работа с новите административни способности.
Това е иновация, която се осъществява за първи път в Европа. Чрез реализацията ще се постигне максимално ускоряване на административното обслужване първо в София, а оттам и в цялата страна.
Гражданите първо на трите общини ще могат да подават електронните заявления в обновения електронен портал на МЕУ, след което системата ще подготвя автоматично всички налични проверки и справки за
администратора, а за него ще остане само да валидира резултата услугата с електронен подпис.
Зададен е модел с определено време от 1 час за подпис от длъжностните лица в централната и районни администрации на СО. В резултат на това гражданите на столицата ще могат да получават резултата от
50-те електронни услуги в рамките на час след заявяването им през портала на МЕУ. След края на проекта СО ще предостави платформата за споделено ползване чрез директна интеграция от МЕУ и от други
общини в общата държавна инфраструктура за електронно управление."