Инициативата стартира още следващата година в София, Пловдив, Бургас, Варна и Русе и е е насочена към учениците от 9 до 12 клас
Споразумение за сътрудничество бе подписано в София между Министерството на образованието и науката (МОН), БАСКОМ, Българска аутсорсинг асоциация, БАИТ и ИКТ Клъстер. Церемонията се проведе под патронажа на президента Росен Плевнелиев.
МОН и организациите се договориха за ефективно сътрудничество в процеса на обучение и образование на българските ученици, и подпомагане на ориентация им към софтуерно професионално образование. По този начин ще се задоволи огромното търсене на подготвени кадри от бързо развиващия се ИТ сектор и повечето отрасли от икономиката на страната, които изпитват остър недостиг от специалисти с умения в областта на ИКТ.
Инициативата стартира още следващата година в София, Пловдив, Бургас, Варна и Русе и е е насочена към учениците от 9 до 12 клас. Проектът ще осигури създаването на качествена учебна програма, преподаване и условия за учене в центрове за придобиване на професионална квалификация "младши програмист" за всички желаещи ученици.
Завършващите ученици ще могат както да продължат своето образование във ВУЗ в произволна област, също така и да започнат работа като младши програмисти с ограничено работно време. По този начин младите хора ще имат възможност да натрупат реален практически опит, изградят ценни умения за ефикасно и ефективно изпълнение, и поемане на отговорности и работа в екип.
Методите на преподаване, целевите компетентности, учебното и изпитното съдържание, програмата за квалификация на учителите и оценка на качеството ще бъдат изградени с участие на ИКТ асоциациите, експертни НПО, МОН и българските технически училища/академии/университети по програмиране, софтуерно инженерство и компютърни науки, в съответствие с най-добрите световни практики. Сертификатът за професионална квалификация ще бъде издаван след полагане на комплексен изпит и портфолио от екипна работа.
"Структурата на учебното съдържание и педагогиката, обаче, ще бъдат разработени по принципите на JUMP Math. Тези принципи осигуряват висококачествено обучение от регулярни учители в разнообразни условия по страната, което е доказано от 5-годишния ни опит с внедряване на системата по математика. Фокусът на учебното съдържание са учителите. Те ще бъдат осигурени с подробно разработени сценарии на уроци, съдържащи постъпкови обяснения и разисквания, действия за активно учене, групови и самостоятелни работи и т.н. Последователното прилагане на тези принципи с добре разработено учебно съдържание осигуряват висока мотивираност, дълбочина на разбирането, качество на разсъжденията и умения за работа в екип", посочи Явор Джонев, съосновател и председател на Институт за прогресивно образование, внедрил системата за преподаване на математика Jump Math в България.
Настоящото споразумение слага началото за осъществяването на дългогодишния проект, който ще се развива в пет основни фази:
1. Развойна дейност и одобрение на държавен стандарт за професия "програмист".
2. Пилотни центрове за обучение + продължаване на развойната дейност + обучение на учители.
3. Изследване на компетентностите на първите завършващи.
4. Промоция на софтуерните професии за кариерно ориентиране на учениците.
5. Разгръщане на центровете за обучение + система за обучение и развитие на учителите + система за сертификация на завършващите.
Планира се разгръщане на около 20 учебни центъра в страната. В големите градове ще има по повече от един център. Курсът за обучение ще е две години – основно в 10 и 11 клас. Предлага се в 12 клас учениците да получат възможност за работа на половин работен ден като стажанти в реални компании.
Професията "Приложен програмист" с трета степен на професионална квалификация вече официално е включена в Списъка на професиите за професионално образование и обучение, след като беше утвърдена със заповед на министъра на образованието и науката. Предстои утвърждаване с наредба и на Държавния образователен стандарт за професията.