Стойността на проучването е 20 000 лв.
Социологическо проучване, по поръчка на Националната агенция за приходите, ще търси причините за неплащане на задълженията от част от данъкоплатците. Това става ясно от обществена поръчка, обявена от НАП и цитирана от БГНЕС. Стойността на проучването е 20 000 лв., с ДДС.
"Една от стратегическите цели, които стоят пред НАП, е да стимулира доброволното спазване на задълженията”, посочват в документацията от приходната агенция. Има разпознати редица фактори, които в различна степен влияят на лицата при вземането на решението дали да се избягва декларирането и плащането на дължимите по закон суми – размер на дохода, познаване на задълженията, честност, склонност към риск и нелоялна конкуренция. От друга страна е ефективността на администрацията и нейната роля при разкриване на задълженото лице и успеваемост на принудителното събиране. Чрез социологическото проучване ще се търси актуализиране на данните за причините за неспазване на задълженията от страна на част от данъкоплатците. Проучването ще обхваща представителна извадка от всички данъкоплатци, осигурители и самоосигуряващи се лица, които в последната година са контактували с НАП.
589 000 души са физическите лица и еднолични търоовци, които плащат данък върху доходите на физическите лица, а по данни на НАП за 2014 г. развиващите дейност еднолични търговци са 53 000. Юридическите лица, които плащат корпоративен данък – ЕООД, ООД, АД, вкл. дружества големи данъкоплатци също ще бъдат обект на анализ.
По данни на НАП за 2014 г. у нас имало 455 000 юридически лица. Големите данъкоплатци и осигурители са 1000 дружества, които внасят в бюджета данъци и осигурителни вноски, формиращи близо 30% от всички данъчни и осигурителни приходи, става ясно още от документацията.
Проучването трябва да бъде готово два месеца след сключването на договора, а изборът на изпълнител ще е на база предложена "най-ниска цена”.