Строителният контрол е открил 10 незаконни постройки в кв. "Аспарухово", където миналия четвъртък проливен дъжд доведе до наводнение, жертвите на което достигнаха 13 души
Това съобщи в интервю пред БНР министърът на инвестиционното проектиране Иван Данов.
Строителният контрол е открил 10 незаконни постройки в кв. "Аспарухово", където миналия четвъртък проливен дъжд доведе до наводнение, жертвите на което достигнаха 13 души.
За незаконните постройки Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) е сезирала регионалното си поделение както и районната прокуратура. Това съобщи в интервю пред БНР министърът на инвестиционното проектиране Иван Данов.
Той уточни, че въпросните постройки са пета категория, което означава, че контролът и премахването са в правомощията на общината.
Дирекцията може да поиска от кмета да я уведоми какви мерки е взел по сигнала. Министърът уточнява, че премахването на незаконни постройки е дълга и сложна процедура, защото се стига до съдебни дела и такъв проблем не може да се реши оперативно.
В приетия през 1978 регулационен план на Варна в зоната между ул. "Горна студена" и ул. "Гривица", "където всъщност е най-голямото бедствие, по тогавашния план е било предвидено озеленяване и тази част трябва е трябвало да бъде естествен завършек на дерето, наречено "Западен охранителен канал", посочва министърът.
Регулационен план на кв. "Аспарухово" е изработен през 1992 г. Той обаче не е влязъл в сила, тъй като е бил обжалван, не е ясно по какви причини, но явно, че е имало заинтересовани страни, които са го обжалвали, и през 2012 г. влиза общ устройствен план на Варна, показват данните на министерството.
Според Данов в този план е била "предугадена" опасността от подобно бедствие и в тази критична точка на "Аспарухово" е бил предвиден път, който би трябвало да спре или да реши донякъде, проблема, който доведе до тази катастрофа.
Данов посочва, че от 20 години вече не се правят така наречените нивелитни планове, които дават нивата на улиците и чрез тях се изследват водосъбирателните зони около тези улици. Възоснова на тях могат да се създават решения превантивно.