Правителството прие проект на закон за одобряване и прилагане на Общия устройствен план на Столична община. Той беше представен на министрите от кмета на София Стефан Софиянски, съобщиха от пресцентъра на МС
Проектозаконът ще създаде условия за развитието и благоустрояването на столицата до 2020 г. (последният одобрен план е от 1961 г. и предвиденият срок за прилагане е до 1980 г.), ще бъдат създадени
условия за развитието на София като модерен град чрез ефективно привличане и усвояване на средства от европейските фондове и банки; ще се стимулира развитието на местните инвестиционни инициативи;
ще се създадат възможности на общинско ниво да се акумулират средства за развитие и благоустрояване от собствени източници; ще бъде изградена система за поддържане и прилагане на плана чрез ясни
правила и норми, гарантиращи устойчиво развитие при зачитане правата и интересите на собствениците, комфорта на населението и гостите на столицата.
С Общия устройствен план се осигуряват условия за развитието, застрояването и благоустрояването на Столична община като политически, административен и културен център на страната и превръщането на
София в модерен европейски град; балансирано пространствено развитие на столицата и връзка с еврокоридорите; развитие на инженерно-техническото обслужване; подобряване на
транспортно-комуникационната система, решаване на затрудненията с паркирането; подобряване на жизнената среда вкл. саниране на жилищните комплекси; развитие и опазване на зелената система; развитие
на комуналното стопанство.
Строителството на нови сгради в София ще се разрешава ако с инвестиционните проекти се осигуряват необходимите места за паркиране в границите на урегулирания поземлен имот, предвижда одобреният от
правителството проект на закон за одобряване и прилагане на Общия устройствен план на Столична община.
Това изискване няма да важи само, когато паркинга не може да бъде осигурен заради археологически находки, налични инженерно-технически съоръжения, които не могат да бъдат изместени, хидроложки
условия и др. В тези случаи, преди одобряването на инвестиционните проекти и издаването на разрешението за строеж, ще се изисква представяне на проучване, което посочва възможностите за организация
и обслужване на паркирането.
За всяко неосигурено място за паркиране инвеститорът, на когото е издадено разрешението за строеж, ще заплаща на Столичната община специална такса, определена от нея с наредба.
Няма да се допуска преустройство и смяна на предназначението на гаражите в съществуващите сгради, освен когато собственикът заплаща специална ежегодна такса, определена от Столичния общински
съвет.
Максималната височина на сградите в жилищните зони с преобладаващо високоетажно застрояване ще бъде 26 метра. Същата височина ще е позволена и за жилищните сгради в зоните с преобладаващо
комплексно застрояване, а за обществените тя е 32 м. В жилищните зони с преобладаващо малкоетажно застрояване позволената височина ще бъде 10 м. Във вилните зони максимумът ще бъде 8,5 м. Няма
ограничения за височината в зоната на стария градски център, в зона централна със смесено застрояване, производствените зони и т.н.
В проектозакона е посочено, че Столичната агломерация включва териториите на Столична община и общините Годеч, Горна Малина, Драгоман, Елин Пелин, Ихтиман, Костинброд, Перник, Самоков, Своге и
Сливница, в административните им граници.
Проектът на новия Общ устройствен план е приет на заседание на Столичния общински съвет.