Преработените правила ще обхванат почти всички нови тежкотоварни превозни средства със сертифицирани емисии на CO2
Съветът на ЕС прие официално регламента относно стандартите за емисиите на CO2 от тежкотоварни превозни средства, с който се изменят и укрепват съществуващите правила на ЕС. Целта е да се намалят
още повече емисиите на СО2 в сектора на автомобилния транспорт и да се въведат нови цели за 2030 г., 2035 г. и 2040 г. По-строгите стандарти за емисиите на CO2 ще способстват за увеличаване на дела
на превозните средства с нулеви емисии в автомобилния парк от тежкотоварни превозни средства в целия ЕС, като същевременно ще гарантират запазването и подобряването на иновациите и
конкурентоспособността на сектора.
Съгласно преработените правила обхватът на съществуващия регламент ще бъде разширен, така че почти всички нови тежкотоварни превозни средства със сертифицирани емисии на CO2 – включително
по-малките камиони, градските и междуградските автобуси и ремаркетата – да бъдат обхванати от целите за намаляване на емисиите.
Новите правила запазват понастоящем определената за 2025 г. цел за намаляване на емисиите от тежкотоварни камиони с тегло над 16 тона с 15 %. В съответствие с целите на ЕС в областта на климата за
2030 г. и по-нататък регламентът определя допълнително нови цели:
намаляване на емисиите с 45 %, считано от 2030 г. (вместо с 30 %)
намаляване на емисиите с 65 %, считано от 2035 г.
намаляване на емисиите с 90 %, считано от 2040 г.
От 2035 г. тези цели ще се прилагат по отношение на камиони със средна товароподемност, тежкотоварни камиони с тегло над 7,5 тона и автобуси, както и за съответните специализирани превозни
средства.
Новите правила въвеждат цел за нулеви емисии за 100% от градските автобуси до 2035 г. и междинна цел от 90% за тази категория до 2030 г. Междуградските автобуси ще бъдат освободени от тази цел, тъй
като ще се разглеждат като автобуси за целите на измерването на намаляването на емисиите.
Предстои регламентът да бъде подписан и публикуван в Официален вестник на ЕС. Той ще влезе в сила 20 дни след публикуването му.
През 2027 г. Комисията ще направи преглед на ефективността и въздействието на изменения регламент, по-специално по отношение на изпълнението на поставените цели. Комисията ще трябва да направи и
оценка на възможността за разработване на обща методика за оценка и докладване на емисиите на CO2 през целия жизнен цикъл на новите тежкотоварни превозни средства.
Секторът на тежкотоварните превозни средства е отговорен за над 25% от емисиите на парникови газове от автомобилния транспорт в ЕС. Стандартите за емисиите на CO2 за някои тежкотоварни превозни
средства бяха определени за първи път през 2019 г. с цели за периода 2025 – 2029 г. и за периода от 2030 г. нататък, с разпоредба, че регламентът ще бъде преразгледан до 2022 г.
На 14 февруари 2023 г. Комисията представи предложение за преразглеждане на стандартите за емисиите на CO2 от тежкотоварни превозни средства. Това преразглеждане е неразделна част от законодателния
пакет "Подготвени за цел 55". Актуализираните правила допринасят за целта на ЕС да намали нетните си емисии на парникови газове с най-малко 55 % до 2030 г. в сравнение с равнищата от 1990 г. и да
постигне неутралност по отношение на климата до 2050 г.