40% от българските потребители пазаруват онлайн по няколко пъти всеки месец
Четиридесет процента от българските потребители пазаруват онлайн по няколко пъти всеки месец, показва ново проучване на Visa. В сравнение с 2015 г. това е стабилен ръст от 7%, като българските
граждани продължават да припознават ползите от електронните разплащания и да повишават своето доверие в този тип разплащания. Нещо повече, близо 20% от анкетираните биха отказали да направят
покупка, ако търговецът не приема онлайн разплащания – това се дължи на промяна в потребителските навици успоредно с по-широкото приемане на електронните разплащания.
"Онлайн пазаруването се очаква да нарасне през празничния период със 7% спрямо същия период на миналата година. Тази Коледа почти един от всеки трима българи ще избере електронни разплащания, като
начин да заплати за подаръци, а честотата на онлайн пазаруването се очаква да нарасне в сравнение с последните празници – 29% ще плащат за разходите си по време на празниците онлайн", каза
Красимира Райчева, мениджър на компанията за България.
Проучването показва, че най-често българските потребители предпочитат да пазаруват онлайн дрехи и обувки (64%), технологични продукти (39%), почивки (40%) и книги (21%). От резултатите става ясно, че има някои категории продукти и услуги, за които българите предпочитат да плащат само онлайн - почивки (26%), самолетни билети (22%), ваучери за козметични продукти (17%) и битови услуги (16%).
Онлайн покупките се правят най-често в български електронни магазини (45%), големи международни търговци на дребно (20%), други международни онлайн магазини (15%) и уеб сайтове за колективно пазаруване (21%). Най-важните критерии за българските купувачи, когато правят своите покупки онлайн, са безплатната доставка (62%), богатият избор на категории продукти (62%), наличието на сертифицираща система (43%) и възможностите за закупуване на ваучери за намаление (34%).
Изследването открива спад от близо 2% в популярността на наложения платеж, който вече е предпочитан от само 38% от респондентите. Други 22% от българите предпочитат да плащат онлайн с дебитна карта, 8% - с кредитна карта, а 8% използват платформи за електронни разплащания. Това, което потребителите разпознават като предимства на онлайн разплащанията, е, че те са удобни (100%), пестят време (99%), лесни са (99%), не е необходимо физическо присъствие при търговеца на дребно (98%), могат да бъдат осъществени навсякъде, по всяко време (97%) и правят личните финанси лесни за проследяване (90%).
Въпреки че електронните плащания са по-популярни сред възрастовата група 18-35, където 41% от анкетираните пазаруват онлайн месечно, разликата с потребителите на възраст 36-55 е много малка – 38% от тях пазаруват онлайн всеки месец. По-младите българи предпочитат да плащат онлайн за дрехи и обувки (69%), технологични продукти (41%) и детски продукти (19%), за разлика от хората над 36 години, които харчат онлайн най-вече за почивка ( 42%), книги (25%), стоки (15%) и самолетни билети (18%).
През 2016 г. 43% от анкетираните мъже и 39% от анкетираните жени правят онлайн разплащания по няколко пъти на месец. Най-често българките пазаруват облекло (67%), книги (22%), козметични продукти (18%) и детски продукти (18%), докато българските мъже предпочитат да пазаруват онлайн технологични продукти (75%), ваканции ( 46%), билети за концерти (21%) и самолетни билети (21%).