Над 40% от европейците вече проверяват сметките си онлайн
Банковите такси в световен мащаб ще продължат да се качват, прогнозира Петър Андронов, председател на Асоциацията на банките в България и шеф СИБанк. Той обаче уточни, че тенденцията се отнася само
за услугите с "живи" пари, а електронното банкиране ще става все по-евтино, пише в. Сега.
Статистиката потвърждава, че и в България трезорите все повече печелят не от лихви, а от такси и комисиони. "Приходите в банковата система постепенно променят своята структура. През 2010 г. нетният
доход от такси и комисиони носи 19.3% от общия доход от основна дейност на банките, а в края на август 2016 г. този дял достига 22%", коментира наскоро за в. "Сега" финансистът Григор
Сарийски.
"Като се изключат таксите, пряко свързани с кредитиране, наистина има поскъпване на повечето банкови услуги - откриване и обслужване на сметка, теглене от банкомат и т.н. Данните, които "Банков
надзор" публикува, показват, че увеличението на таксите е една от най-стабилните тенденции в българския банков сектор. От 2010 г. насам нетният доход от такси и комисиони в банките се увеличава
средно с по 26 млн. лв. годишно и темпото се ускорява", посочи още Сарийски.
Размерът на съществуващите такси, които събират банките за различни услуги, непрекъснато се покачва и това е тенденция в световен мащаб. Тя ще продължи за услугите, при които се обработват налични
пари, а банките все повече ще насърчават клиентите си да прибягват до безналични разплащания, обясни Андронов вчера по БНТ.
"Технологиите променят всички области и няма как банките да останат незасегнати", коментира преди месеци председателят на банковата асоциация. В Исландия например вече може да вземете ипотечен
кредит по телефона. За тази цел обаче трябва да има публичен регистър на ипотеките, хората трябва да имат електронен подпис - у нас трябва да се случат много неща, за да стигнем до това ниво",
подчерта Андронов. По думите му, настъпва времето на т.нар. многоканално банкиране - да могат да се ползват едни и същи банкови услуги по различни начини - в банковите офиси, телефон, компютър,
колцентрове. Банкерът разказа, че за да подобрят киберсигурността, банки наемат хакери, които да пробват да разбият системите им за сигурност.
МОДА
Над 40% от европейците вече редовно проверяват баланса по сметките си онлайн или чрез е-приложение на банката, а 45% са използвали мобилно устройство, за да преведат пари на приятели или роднини.
Това показва проучване на Visa, проведено в 19 европейски страни. Според него само за година броят на хората, ползващи мобилните си устройства за разплащане, е скочил тройно. 54% от анкетираните
вече редовно плащат стоки и услуги през смартфони, лаптопи и таблети. Най-често през мобилни устройства се плащат битови сметки (53%), билети за автобус и влак (47%), по-скъпи покупки, като почивки
или мебели (44%), храна за вкъщи (40%), музика, телевизионни предавания и филми (36%). България не е включена в това изследване.