Санкциите, наложени от ЕС на Иран, които влязоха в сила от 1 юли забраняват на европейски компании да застраховат танкери, превозващи ирански нефт
Иран откри много милиардна кредитна линия, за да застрахова танкерите си, за да се противопостави на санкциите на ЕС, които забраняват на европейски компании да застраховат корабите транспортиращи иракски петрол, разкрива АФП, позовавайки се на публикации в иранската преса.
Иранският петролен флот е един от най-големите в света.
Той разполага с 47 танкера, а 90% от застраховките бяха поемани от европейски компании. Нещата се промениха на 1 юли, когато санкциите влязоха в сила.
С предприетата стъпка Техеран се опитва да заобиколи наложените ограничения и да си осигури свеж финансов ресурс за развитието на ядрената си програма.
Китай и Индия са основни клиенти на режима на аятоласите и вече използват ирански танкери за внос на суров петрол от тази страна. Южна Корея се готви да постъпи по същия начин.
Друг важен клиент на Иран – Япония – прие закон, който разрешава на държавата да замести европейските застрахователи, за да осигури за 7,6 милиарда долара танкерите, които превозват ирански суров петрол.
Според Международната енергийна агенция (IEA), новите западни санкции биха могли да свалят иранския износ с 40%.
До влизането в сила на ембаргото ЕС внасяше до 40 процента от изнасяния от Иран петрол, който е доставян по морски път основно до Гърция, Италия и Испания. Ислямската република добива на ден 3,5 милиона барела, от които изнася 2,6 милиона, предимно за други азиатски страни.
Китай, който е другият, дори по-голям клиент на иранския петрол, отказа да спре покупките от Техеран с мотива, че това ще доведе до негативни последствия за икономиката на фона на растящите енергийни нужди.
Пекин обаче се присъедини частично към наложенте мерки и забрани на държавния застраховател China P&I Club да застрахова танкери, които превозват ирански петрол.