„В основата на икономиката винаги седят реално три фактора на производство: физическият капитал, човешкият капитал и трудът като усилие. Това, което най-вероятно ще се случи, е, че трудът ще спре да бъде фактор за производство и ще отидем към човешкия и физическия капитал“. Това заяви финансовият министър Асен Василев при откриването на бизнес форума Digital Trends 2023 в София.
По думите му дълги години нашето икономическо развитие е било подчинено на една изключително сбъркана философия – да продаваме евтин труд. Няма как да станем богати, ако продаваме евтин труд. Имайки високи заплати, трудът ти не е евтин, т. е. сам си изяждаш конкурентното предимство, категоричен е той. "Физическият капитал включва всичко от машини през бърз жп транспорт, през добри пътища, през нормална инфраструктура, през бърз интернет, ако искате, които ние имаме за даденост, но той въобще не е даденост на много места в света. И този физически капитал всъщност позволява на хората да произвеждат много повече", допълни министър Василев.
"Пред нас стоят две много тежки задачи. Едната е да вдигнем нивото на физическия капитал в икономиката, което става сравнително лесно и трудът става по-скъп. Това, което правим в последната година и половина, е че започнахме да даваме под условие максималната държавна помощ, която ЕС позволява за инвестиции в България, така че парите да ги получавате, когато направите инвестицията, а не преди това, за да няма злоупотреби и това започва малко по малко да вдига нивото на физическия капитал", посочи той.
Според министър Василев обаче това, което може да ни издърпа напред, е инвестицията в човешкия капитал, образование и умения. Той оцени високо започналата преди няколко години и продължаваща политика на вдигане на заплатите на учителите и назначаването на млади учители, но посочи, че тепърва предстои най-тежката задача – за адекватното съдържание на учебните програми и за качеството на учебния процес. "Благодарение на по-доброто заплащане в момента имаме млади учители, но трябва да променим самата система на образованието. Нашите училища не са готови да подготвят хора, които могат да творят и да мислят извън рамките и границите. Изкуството, спортът и дисциплините, които дават широта на мисленето, са почти извън учебната програма. Училището подготвя кадри за средата на 19 в. с умения да вършат повторяеми задачи. Това скоро ще започнат да го правят машините и ние ще трябва да се научим как да творим, как да измисляме нови модели и да използваме машините и знанията, така че да правим света по-добър", каза министърът. Според него изкуственият интелект ще отнеме работните места на хора, чиято работа е повторяема, но не и на хора, чиято работа изисква човешки контакт и творчество.