Share Тол такси между 25 и 39 ст. за километър са обсъждали днес държавата и превозвачите по време на първото заседание на Консултативния съвет за обхвата и цените на тол системата, съобщава economic.bg.
Органът бе създаден през февруари, но чак днес се събраха експерти, транспортния бранш и регионалното министерство, за да обсъждат двете най-важни звена на системата.
Зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков поясни, че са се спрели на един от 13-те варианта, предоставени от консултанта по проекта - Световната банка. Тези числа не са окончателни, като предстоят още обсъждания с бранша.
От ресорното министерство дадоха примери - за най-масовия тежкотоварен превоз - ТИР с тегло над 12 тона и повече от три оси, ако е клас Евро 1 или Евро 2 би плащал 39 ст. на километър за преминаване по магистрала или път първи клас. Съответно, ако е екоклас Евро 3 и Евро 4 – 36 ст. на километър, клас Евро 5 – 33 ст. на километър, и клас Евро 6 – 26 ст. на километър.
Тарифирането на пътищата ще става по няколко компонента: според тонажа на камиона се разделят три категории плюс автобуси, спрямо екологичния клас - четири категории, както и спрямо вида републикански път - три категории (магистрали, първокласни и второкласни пътища). Цените за всички тези категории ще бъдат различни.
По думите на Нанков текат разговори с превозвачите за освобождаване на автобусите по редовните линии от пътни такси.
Зам.-министърът уточни, че през първата година от стартирането на тол системата тя трябва да носи около 600 млн. лв. приходи. Първоначално държавата очакваше около 1 млрд. лв. на година. Все още не е ясно и кога реално ще стартира системата - тестовете трябва да започнат от 16 август, а предложението на ГЕРБ от началото на седмицата бе таксуването да е от март 2020 г.