През април 2013 г. общият показател на доверие на потребителите се покачва с 2.3 пункта спрямо януарското си равнище
Българите отново гледат с повече оптимизъм към бъдещето, като растат очакванията състоянието на икономиката да се подобри след изборите и доходите да започнат да се увеличават. В същото време обаче те са все по-предпазливи в плановете си за покупки на стоки с дълготрайна употреба. Кризата засяга по-тежко селските райони, където безработицата е по-висока, а доходите по-ниски.
През април 2013 г. общият показател на доверие на потребителите се покачва с 2.3 пункта спрямо януарското си равнище, като при населението в градовете увеличението е 2.0 пункта, а при населението в селата - 2.5 пункта.
Стойността на индекса на потребителското доверие обаче е дълбоко на отрицателна територия – минус 38 пункта.
Подобрението се дължи изцяло на бъдещите очаквания, показват данните на НСИ. Оценката на настоящата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца се влошава, докато очакванията за следващите дванадесет месеца са за известно подобрение.
Според населението, живеещо в градовете, финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца се подобрява с 0.8 пункта, докато при потребителите в селата анкетата отчита спад от 4.1 пункта.
По отношение на очакванията за следващите дванадесет месеца обаче се наблюдава благоприятна тенденция във финансите на домакинствата както в градовете, така и в селата, в резултат на което общият балансов показател се увеличава с 1.9 пункта.
Потребителите продължават да считат, че през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени, но с по-слабо темпо в сравнение с оценките, регистрирани през януари като същевременно и инфлационните им очаквания за следващите дванадесет месеца са по-слабо изразени.
По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите се влошават.
През април по-голямата част от потребителите оценяват икономическата ситуация в страната като неблагоприятна за спестяване, въпреки че техният относителен дял намалява в сравнение с януари тази година.
Налице е и влошаване на общата оценка на настоящата ситуация да се правят разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, като и намеренията на потребителите да извършват такива разходи през следващите дванадесет месеца са по-резервирани.