Уредбата за газ или метан дава една категория повече
Първо в столицата, а после и в други големи градове може да бъде въведена такса на старите замърсяващи автомобили с категория до Евро 5 за влизане в центъра. Част от големите градове са проявили
пред транспортното министерство интерес от въвеждането на регулация на движението заради високите нива на вредни емисии през последните години, научи "Монитор".
Както вестникът пръв написа, по желание на Столична община транспортното министерство разработва проект за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на превозните средства, която
скоро ще бъде публикувана за обществено обсъждане.
При преминаване на колите на годишен преглед ще бъдат лепени стикери за екологична група, известна като евро стандарт. Единият вариант е стикерът за технически преглед да бъде оцветен с
еднакъв цвят като светофарната уредба зелено за най-ниско замърсяване, а червено за най-високо. Другият обсъждан вариант е да се добави нов стикер с вграден чип в него. Искането на общината е той
да бъде залепен на предното стъкло, за да може властите да засичат автомобилите нарушители автоматично и директно да начисляват санкцията. По такъв начин властите в Лондон са въвели ограничения за
превозните средства в центъра.
Автомобилите ще бъдат следени от специални устройства, които ще засичат в реално време дали автомобилът има право да влиза в централните части на града. "Така от вградения чип ще може да се чете
номерът на колата и екокатегорията й от разстояние до 10 метра чрез радиочестотни рамки, които да отчитат какви автомобили влизат в определени зони и часови диапазони. Мерките и критериите ще
бъдат определяни от общините", коментира предстоящите промени зам. изпълнителният директор на агенция "Автомобилна администрация" Дамян Войновски.
Разликата на родната система от останалите европейски е, че няма да се придържа към евро категорията на производителя. По време на техническия преглед ще бъде измервано реалното замърсяване на
автомобилите.
Колите трябва да отговорят на заложените показатели за евро категорията, към която спадат по замърсяване, в противен случай водачите им ще получат стикер на по-големи замърсители. Това ще доведе до
масово връщане на катализаторите, махани от джигитите, за да са по-бързи по шосетата, коментираха експерти по темата. Колите, които са оборудвани с уредби за метан и пропан-бутан, ще са
облагодетелствани, защото замърсяват по-малко и автоматично ще отидат една категория по-нагоре, коментира още Войновски. Електрическите и хибридните автомобили пък ще бъдат в най-висока категория,
въпреки че вторите работят на различен принцип и има и двигател с вътрешно горене.
Проектът ще бъде приложим за всяка една община, която реши да налага някакви ограничения. Така властите ще може да приложат определени мерки за ограничаване на достъпа до определени райони или за
определяне на данък за замърсяването.
В Лондон действат няколко вида зони, забраняващи достъпа на замърсяващи превозни средства. Такса "задръстване”, покриваща централната част на града, облага с £11.5 на ден всички автомобили,
неотговарящи минимум на стандарт Евро 5, които навлизат в зоната и на действие в работно време.
От 2017 г. беше въведна и нова такса – "отравяне”, която покрива същата територия, като такса "задръстване”, но е дължима постоянно – 24/7 за автомобили, неотговарящи на стандарт минимум Евро 4.
Нейната стойност е £10 на ден. За по-стари товарни автомобили, бусове, пикапи и др., произведени преди 2006 г. и 2011 г. (в зависимост от конкретния вид на превозното средство), действа
нискокемисионна зона, покриваща широката централна част на Лондон, при навлизането в която те се облагат с такса от £100 до £200 на ден.
Всички изброени такси действат с натрупване, като при комбинираното им прилагане, по-стар и замърсяващ автомобил може да бъде таксуван с над £220 на ден при навлизане в централните части на града.
В някои негови части има и по-високи такси за паркиране за дизелови автомобили.