България липсва от картата на Европа за СПА туризъм
Туристическият бранш отново застъпи идеята работодателите да раздават на служителите си ваучери за здравна превенция, стана ясно по време на годишния конгрес на Българския съюз по балнеология и СПА
туризъм (БСБСПА), пише в. Монитор. Те ще наподобяват тези за храна и ще са бонус към служителите, като по този начин ще се стимулира вътрешният туризъм. Моделът се прилага в Унгария от десетилетие,
а от една година насам - и в северната ни съседка Румъния, която е отчела ръст в броя на местните туристи.
"Има още много път да се извърни за ваучерите за здравна превенция", коментира темата зам.-министърът на туризма Ирена Георгиева. По думите й най-голямата тежест у нас пада върху Министерството на
финансите. От друга страна, туристическото министерство има задачата да запази интересите на държавния бюджет и да не привилегирова част от индустрията на икономическите субекти. "Една добра идея
трябва да се реализира по добрия начин и Министерството на туризма ще изиграе своята роля на медиатор между администрацията и бизнеса”, допълни Георгиева.
За да подпомогне туризма от ведомството разработват и проект, включващ 7 балнео- и СПА дестинации от обшо 58 населени места, който ще бъде финализиран тази есен. "Поискахме становища от общо 50
общини, които са базата за създаване на тези дестинации, и получихме позиции от над 30 от тях”, заяви по време на откриването на конгреса зам.-министърът на туризма Ирена Георгиева.
От Министерството планират и възможно комбиниране на маршрутите за СПА и за винено-културен туризъм, както и за културно-исторически туризъм. След като бъде завършен, проектът ще бъде качен на
страницата на Министерството на туризма, както и на интернет платформата ILoveBulgaria. Предстои дестинациите да бъдат включени в кампаниите, които представят България на туристически форуми и
международни изложения.
На 27 септември, когато се отбеляза Световният ден на туризма, Георгиева разказа и още един проект, но този път за винено-кулинарни маршрути. Те ще бъдат общо 12, "също както месеците на годината”,
поясни зам. министърът. Целта е да се популяризира тази мистична част от България, чието съдържание със сигурност е интересно.
На конгреса присъстваха както представители бизнеса, така и на местната власт. Според кметът на Гоце Делчев Владимир Москов през последните години условията за СПА туризъм са се подобрили, което е
довели до по-добра инфраструктура. Въпреки това Москов изтъкна някои проблеми, които все още са налице като липсата на квалифицирани кадри, които да работят в този професионален бранш, и не толкова
развитият културен туризъм.
От южната ни съседка Гърция също работят усилено по отношение на здравния туризъм. В съседката ни декларираните обекти са общо 112, общо 2.5 млн. са посетили естествените минерални извори през 2010
г., но след тежката икономическа криза броят им е намалял до 900 хил. през 2016 г.
"Има 2 000 хиляди обекта в Китай, Япония и Тайван, а в Европа те са над 5 хиляди. Уви, България липсва от картата на Европа за този тип туризъм”, каза главният секретар на Асоциацията на общините с
термални извори "Хеленик” Маркос Данас. По негови думи, основните проблеми трябва да бъдат решени като се разработят бизнес планове и се създадат правила, за да се обнови инфраструктурата.