Моторните застраховки в Турция формират над 40% от общите премии на пазара на общото застраховане
Автомобилните застрахователи в Турция настояват за връщане към либерализираното ценообразуване на автомобилната застраховка "Гражданска отговорност". Въведеното през април 2017 г. регулаторно
ограничение на цените на задължителната застраховка доведе компаниите до големи загуби. През петте години от 2017 г. насам само през 2020 г. застраховката отчита техническа печалба от 825,33
милиона турски лири (53 милиона долара) и то заради намаления брой превозни средства на пътя в първата година на COVID-19. През 2021 г. техническият резултат от застраховката е рекордна
загуба от около 2,7 млрд. турски лири. Вследствие на това няколко застрахователни компании ограничиха предлагането на продукта. Очаква се резултатите за 2022 г. да бъдат аналогични на тези отпреди
година. Една от причините за огромната техническа загуба е обезценяването на турската лира. В началото на 2021 г. обменният курс на лирата бе TRY1 = $0,134, а в края на годината беше TRY1 =
$0,075.
Според статистика, публикувана от Турската застрахователна асоциация (TSB), през първото тримесечие на тази година бруто премиите по застраховката достигат 7,7 милиарда лири, което представлява
номинален ръст от 61,97% спрямо съответния месец на предходната година. Като се вземе предвид инфлацията, отрасълът трафик показва ръст от 0,52% в реално изражение.
Въпреки че все повече компании настояват за либерализирано ценообразуване на застраховката, в сектора като цяло няма консенсус заради няколко застрахователя, които се застъпват за продължаване на
тавана на цените.
Моторните застраховки в Турция формират над 40% от общите премии на пазара на общото застраховане.