Базираните в Лондон застрахователни компании са изплатили 300 млн. лири за отвлечени съдове през последните две години
Човешката и икономическата цена, която светът заплаща заради морското пиратство, както и начините за подобряване ефективността на борбата с него са във фокуса на втората среща на високо ниво, която се провежда в Дубай. Конференцията се организира от външното министерство на ОАЕ, с подкрепата на терминалния оператор DP World, информира MaritimeHub.
Над 400 делегати бяха посрещнати от емира на Дубай, министър-председател и вицепрезидент на Обединените арабски емирства Шейх Мохамед бин Рашид ал-Мактум. Сред тях – външни министри, представители на IMO, лидери от морската индустрия и академични експерти.
Приветствено слово поднесе президентът на преходното федерално правителство на Сомалия Шейх Шариф Шейх Ахмед.
Вчера делегатите се обединиха около тезата, че е необходимо създаването на стратегическа платформа между ключови международни и регионални страни. Платформата трябва да предостави различни варианти за партньорства между заинтересованите страни в инициативата за борба с морското пиратство.
Необходимо е да бъде засилена помощта, която се оказва на семейства на отвлечени моряци, и работа с моряци, които са били в плен.
Конференцията в ОАЕ е една от поредицата, които се провеждат през последните месеци, с цел търсене на решения за проблема. Посочено беше, че е необходимо увеличаване на помощите, които международната общност осигурява на преходното правителство в Сомалия. То бе приканено от делегатите да засили работата си в търсене на вътрешно-политически способи за ограничаване дейността на пиратите, съобщава специализираното издание Маритайм.
Конференцията ще завърши с подписване на декларация описваща зоните на коопериране между частния и публичния сектори. Ще бъдат планирани и следващите мероприятия, на които ще бъдат обсъждани въпросите.
Освен основния форум, ще бъдат проведени и още два под надслов: „Свързване на Сомалия към регионалната морска търговия“ и „Пиратството: Човешката цена“. На първия панел ще бъдат обсъдени възможностите за подпомагане на крайбрежните жители на Сомалия и възможностите за подкрепата им от страна на световната морска индустрия. По време на втория панел DP World ще представи пред делегатите свое изследване на пагубното въздействие на пиратството над живота на моряците.
Според EUNAVFOR в момента има над 200 моряци в плен на сомалийски пирати. Досега през годината са регистрирани 30 инцидента с пирати, във водите край Сомалия. През изминалата година техният брой е бил 176. Отчита се спад на успешните атаки. През 2009г. те са били 28%. Миналата година 14% от всички нападения са завършили с отвличане на плавателни съдове. Въпреки намаляващите стойности се отчита притеснителното обстоятелство, че насилието над моряците е ескалирало.
Според проучването на американската One Earth Future, корабовладерците губят заради пиратските нападения от сомалийските пирати около 5,5 млрд. долара на година. Другие 1,3 млрд. долара плащат правителствата на регистрираните в съответните държави съдове за борба с тях.
Според проучването, най-големи щети или около 2,7 млрд. долара носят контейнерните превози. Причината за това е че трябва рязко да увеличават скоростта в крайбрежието на Сомалия, което рязко увеличава разходите за гориво.
Според статистиката ако се движат със скорост, надвишаваща 18 морски мили на час, по правило избягват нападенията на пиратите.
Пак според същата статистика през миналата година пиратите са успели да получат откуп в размер на малко над 160 млн. долара.
Съществен разход за корабособствениците е да наемат специализирана охрана над съдовете. Сполед някои аналитици – този асистънс струва повече отколкото евентуалният откуп срещу пиратски откуп.
Повечето от тези коммпании са базирани във Великобритания.
В момента застраховката на един кораб, който плава през пробления регион струва 50 хил. паунда, а за танкерите стойността на застраховката може да надхвърли 300 хил.
Базираните в Лондон застрахователни компании са изплатили 300 млн. лири за отвлечени съдове през последните две години.