Моторното бюро на Украйна поиска от Съвета на бюрата да заеме по-твърда позиция за членството на двете страни
Моторното застрахователна бюро на Украйна изпълнява изцяло своите международни задължения и функции в условията на война – това увери генералният директор на Украинското бюро (МТИБУ) Владимир
Шевченко. "Всички ние сме изправени пред трагична и уникална ситуация на война, инициирана от Руската федерация в Украйна: сега имаме едно Национално бюро (MTIBU), което е член на Съвета на Бюрото
"Зелена карта" е под обстрел, но все още продължава да работи", каза Сандра Шварц, председател на Съвета на Бюрото за зелена карта.
"Изглежда фантастично и почти невероятно, но да, вярно е – сътрудничеството с МТИБУ при всички тези обстоятелства продължава, въпреки драматичната реалност", каза тя.
Войната в Украйна изправи пред сериозно предизвикателство автомобилните застрахователи в ЕС. Конфликтът доведе до огромен поток бежанци, които напуснаха Украйна, като много от тях пътуват с
автомобили. Това консолидира усилията на застрахователната индустрия на Стария континент при справянето с много специфичен технически проблем: пътните произшествия с автомобили с украински
регистрационни номера. Повечето от тях преминават границите без валидна международна задължителна застраховка "Зелена карта”. Председателят на Съвета на бюрата Сандра Шварц посочи, че въпреки
постоянния контакт с властите на държавите с пряка граница с Украйна, липсва точна информация за броя на автомобилите с украински номера, напуснали страната след началото на военния конфликт.
"Много от тези автомобили нямат подходящо застрахователно покритие. Тази ситуация не е легитимна, но се превърна в нещо обичайно поради екстремния си характер, тъй като проверката дали хората имат
адекватна застраховка е много по-маловажна, отколкото да им се даде достъп до убежище възможно най-скоро", каза още Шварц. Тя добави, че има няколко национални инициативи за предоставяне на
украинците на безплатни или евтини застраховки "Зелена карта" или за покриване за известно време на щетите, причинени от незастраховани украински автомобили. "Имаше и дискусия дали това трябва да
бъде общо европейско решение и как може да работи такъв механизъм", каза председателят на Бюрото. Благодарение на активната работа на Украинското бюро за зелена карта, украинските шофьори могат
дистанционно да удължат изтекла полица или да получат нова в цифров формат (например, pdf). В настоящата ситуация такъв цифров документът ще бъде приет, въпреки че това противоречи на препоръките
на Икономическата комисия за Европа на ООН зелената карта са е валидна само ако е предоставена на хартиен носител.
Войната в Украйна може да повлияе и върху сътрудничеството с руските и белоруските бюра "Зелена карта". "Първият въпрос е как и по какъв начин, при режима на санкции, е възможно да се гарантира, че
руското бюро е в състояние да изпълнява задълженията си като член на Съвета на бюрата. Разбира се, повечето от въпросите в момента са свързани с финансови аспекти, парични преводи и т.н. Ние, като
система, трябва да решим, като вземем предвид репутационните аспекти, дали е целесъобразно да има национално бюро на Русия сред членовете на Бюрото. Според правилата на системата Зелена карта
единствената причина за спиране на членство за определено национално бюро е, че то нарушава нашите правила. Затова първо трябва да анализираме дали това е вярно, или не", каза още Шварц.
Заради конфликта украинското бюро "Зелена карта" прекрати двустранните споразумения с Националните бюра на Русия и Беларус за взаимно признаване на застрахователните сертификати "Зелена карта".
От 5 април 2022 г. всички застрахователни сертификати "Зелена карта", издадени от руски или беларуски застрахователни компании вече ще се считат за невалидни на територията на Украйна, а превозните
средства, при липса на съответната украинска полица за задължителна застраховка гражданска отговорност, ще се приемат за незастраховани. От същата дата всички украински международни застрахователни
споразумения "Зелена карта" в Русия и Беларус престават да са валидни. На застрахователите-пълноправни членове на MTIBU е забранено да сключват международни застрахователни договори "Зелена карта",
чиято валидност се простира до територията на Русия или Беларус.
Генералният директор на MTIBU Владимир Шевченко коментира: "Надяваме се, че Съветът на Бюрата ще намери възможност да заеме по-твърда позиция по отношение на членството на бюрата на Русия и
Беларус".