Очакванията са умните технологии в автомобила да редуцират приходите от премии с $20 млрд.
През последните години автомобилният бизнес внедрява все повече и повече умни технологии. Очевидно усъвършенстваните системи в помощ на водача, или ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), които
трябва да доведат до по-голяма безопасност на автомобила и до по-малко предпоставки за инциденти на пътя, ще променят картината на бизнеса като цяло, както и услугите, съпътстващи автомобилния
бранш.
Неотдавна Swiss Re и картографската компания Here обявиха резултати от съвместно проучване за влиянието на умните
автомобилни системи върху бизнеса и потребителите. Данните недвусмислено сочат, че новите технологии ще доведат до по-безопасно шофиране. По данни на Световната здравна организация (СЗО), при
пътно-транспортни произшествия всяка година в света умират над 1,2 милиона души, което освен страдания за близките, носи на икономиките между 1% -3% загуба от техния брутен вътрешен продукт.
Усъвършенстваните ADAS системи ще намалят честотата на катастрофите с повече от 3,5% до 2020 г., сочи проучването.
Представителят на Here Бернд Фастенрат отбелязва, че най-често авариите възникват, защото водачът не е оценил пътната обстановка. Ако автомобилите бъдат оборудвани с умни системи, това ще доведе до
по-малко пътни инциденти, следователно и до по-малко загуби за застрахователите, а това е добра новина за тях. От друга страна обаче, те ще трябва да преосмислят ценовата си политика по отношение
на премиите и да ги намалят.
Очакванията са умните системи, установени в колите, да съкратят приходите от премии с около $20 млрд. Вероятно сумата би била по-голяма, ако не бе глобалния ръст при продажбите на автомобили,
генериран най-вече от 14-те най-големи моторни пазара в света, които се очаква да останат такива до 2025 г. Това са пазарите в Бразилия, Канада, Китай, Египет, Франция, Германия, Индия, Индонезия,
Италия, Япония, Мексико, Русия, Великобритания и САЩ. Прогнозите в дългосрочен план са премиите да нараснат до $616 млрд. през 2020 г., сравнено с $510 млрд. през 2015 г.
Очакванията са също до 2020 г. около 260 млн. автомобили в света да бъдат с внедрени една или друга системи за безопасност. Според Джейн Плънкет от Swiss Re "новите технологии ще помагат да
разберем и управляваме по-добре рисковете при управлението на превозното средство. Скоро автомобилите ще ни дават достатъчно точна информация къде се намират, в каква връзка са с останалите
превозни средства, какви са потенциалните опасности на пътя и какви са превантивна действия, за да се избегнат инциденти. Това ще ни помогне да направим движението по пътищата по-безопасни".
Снабдяването на автомобилите с множество сензори и компютри вероятно ще усложни вземането на решения при шофиране, а част от тези решения ще бъдат прехвърлени от водача върху автомобила. Това
поставя въпроса по какъв начин ще бъде разпределен застрахователният риск между шофьорите, автомобилните гиганти и софтуерните компании.
Така застрахователите ще бъдат изправени пред предизвикателството да предложат нови продукти, базирани примерно на броя активни часове зад волана, избираните от шофьора маршрути, средната скорост на управление, дистанцията на автомобила от останалите возила и т.н. Е, ще останат и някои старомодни рискове, като например щети от градушки или загуби от кражби.