Изданието засяга инфраструктурния проект, открит от министъра на транспорта Николай Василев, който струва 2 млрд. евро. Проектът включва магистрала от Пловдив до Турция, втори мост над Дунав към Румъния, доизграждане на пристанищата във Варна и Бургас и на българската железопътна мрежа
Авторитетният английски вестник "Файненшъл таймс" публикува в рубриката си "Международна икономика" статия, озаглавена "България планира транспортни проекти на стойност 2 млрд. евро". Пред
"Файненшъл таймс" министър Василев споделя, че се е научил как да концентрира ресурси в големи проекти, докато е работел в Лондон като инвестиционен банкер през 90-те години и изтъква, че сега иска
да превърне България в "предпочитания маршрут" за транзитен транспорт.
Присъединяването към ЕС на 1 януари 2007 г. ще предостави на България стратегическа възможност да стане транспортен център в югоизточна Европа, казва още министър Василев пред изданието и посочва
многоцветна карта от проекти за изграждане на магистрали, които отговарят на условията за финансиране от ЕС.
"Файненшъл таймс" пише, че от 2000-та година насам в района се наблюдава усилена транспортна дейност, в резултат на стабилизирането на Балканите, след десетилетие на войни и политически брожения.
Транзитните превози през България в посока Турция, Румъния и Гърция са се удвоили. Обемът на товарите, предимно превозвани с камиони, се увеличи с почти 30% през изминалата година и достигна почти
7 тона. Предвижда се търсенето на транспортните услуги на Балканите да се повиши с 7-10% годишно след присъединяването на България и Румъния към ЕС и поради напредването на Турция в преговорите за
членство, допълва вестникът.
Министърът на транспорта Николай Василев обяснява пред авторитетното издание, че според дългосрочните прогнози през този географски район ще преминават много повече автомобили - не само от и до
Турция след присъединяването към ЕС, но и в посока централно-азиатските страни и дори Китай. Проектът за строежа на втори мост през р. Дунав, на стойност 225 милиона лири, свързва Видин в България
с Калафат в Румъния и ще съкрати пътя до централна Европа и ще намали натоварването на другия мост, който е на изток по река Дунав.
"Файненшъл таймс" изтъква, че през 2005 година, България планира да изразходва над 400 млн. лири за "бързи" проекти. Финансирането ще се осигурява предимно чрез средства от пред-присъединителните
фондове в Брюксел, заеми от Европейската Инвестиционна Банка, и допълнителни средства от бюджетния излишък, реализиран през 2004 г. Благодарение на безвъзмездни средства от структурните фондове на
ЕС ще се увеличат значително разходите за инфраструктура след 2007 г. В същото време концесионните сделки с международни инвеститори "играят съществена роля за бързото подобряване на
инфраструктурата и за предоставяне на висококачествени услуги”, отбелязва министър Василев пред вестника.
Английското издание информира, че през миналия месец България е сключила сделка с португалско-български консорциум за изграждането на платена магистрала от Пловдив до турската граница.
Концесионният договор е на стойност 720 млн. лири и е за срок от 35 години. През 2006 г. започва строежът на проект на стойност 340 млн. лири, който цели да се модернизира и електрифицира основната
ж.п. линия от Пловдив до Свиленград до турската граница; Дунавското пристанище при гр. Лом ще се модернизира, за да може да обработва контейнеровози, допълва "Файненшъл таймс" в статия за
българските транспортни проекти.