08 Септември 2024, 05:46 Днес (0) | Вчера (0)

Финландия спечели наградата за пътна безопасност на Европейския съвет за транспортна безопасност за 2024 година

16 Юли 2024 09:01 ИНСМАРКЕТ по статията работи: kalin
A+ A-
Последна редакция: 15 юли 2024, 20:09

Финландия получи наградата на Европейския съвет за безопасност на транспорта (ETSC) за 2024 г. за изключителен напредък в пътната безопасност, тъй като страната намали смъртните случаи по пътищата със значителни 29% през десетилетието до 2023 г., докато средният спад в ЕС беше само 16%, Европейският транспорт Това се казва в прессъобщение на Съвета по безопасност

Финландия е носител на наградата на Европейския съвет за безопасност на транспорта за 2024 г. за изключителен напредък в пътната безопасност.  

Страната е намалила смъртните случаи по пътищата със значителни 29% през десетилетието до 2023 г., докато средният спад в ЕС е само 16%.

Отличието, известно като наградата за индекс на ефективност на пътната безопасност (PIN), признава напредъка на Финландия в пътната безопасност и е доказателство за дългосрочните цели и цялостната стратегия на страната за подобряване на пътната безопасност на всички участници в движението.

Антонио Авенозо, изпълнителен директор на Европейския съвет за безопасност на транспорта, каза:

"Във Финландия казват "vahinko ei tule kello kaulassa", което грубо се превежда като "злополуките не идват със звънец на врата". Това може да обясни защо финландците предприемат толкова цялостен и стратегически подход, който се стреми да обхване много различни аспекти на опасностите по пътищата. Усилието също не свършва, когато се случат сривове; Финландия е единствената страна в Европа, която прави задълбочено разследване на всеки един фатален сблъсък. Поздравяваме Финландия за напредъка им през последните десет години и се надяваме, че ще бъдат вдъхновени да удвоят усилията си, за да постигнат амбициозните си цели за бъдещето."       

Напредъкът на ЕС в намаляването на смъртните случаи по пътищата е в застой през 2023 г

Съобщението съвпада с нов анализ, публикуван днес от ETSC, който показва, че миналата година е имало 20 418 смъртни случая по пътищата на ЕС. Това представлява намаление от само 1% в сравнение с 2022 г., което е много под годишното намаление от 6,1%, необходимо за постигане на целта на ЕС за 50% намаление до 2030 г.

След европейските избори миналата седмица ETSC призовава за създаването на агенция на ЕС за пътна безопасност със специфични правомощия като управление на пускането на автоматизирани превозни средства и провеждане на разследвания на катастрофи. Докато другите основни видове транспорт в Европа (авиационен, морски и железопътен) имат специални агенции на ЕС, отговорни за безопасността, няма такава агенция за автомобилния транспорт.

ETSC също така призовава Европейската комисия да започне работа по ново преразглеждане на разпоредбите за безопасност на превозните средства, за да отчете бързо напредващите технологии за безопасност и да продължи напред с реформите на периодичните технически прегледи на превозните средства, за да гарантира, че тези технологии се поддържат през целия живот на превозното средство.

Коментирайки следващия петгодишен мандат на Европейския парламент и Комисията, г-н Авенозо коментира:

"Пътната безопасност отново трябва да бъде приоритет. 100 000 души загинаха по пътищата на ЕС през последните пет години и още 100 000 ще умрат през следващите пет, ако нищо не се промени. Новоизбраните евродепутати и назначените комисари трябва да започнат работа." 

Пътна безопасност във Финландия

Настоящата стратегия за безопасност на движението на Финландия се ръководи от Визия нула, т.е. че до 2050 г. никой не трябва да загива или да бъде сериозно ранен на пътя, независимо от вида на транспорта.

От 2000 г. Финландия е приложила няколко важни мерки за подобряване на пътната безопасност. Те включват по-ниски ограничения на скоростта в повечето градски зони, изграждане на пешеходни и велосипедни алеи, изграждане на 400 км магистрали, инсталиране на автоматични камери за скорост на близо 3000 км главни пътища.

Националната стратегия за безопасност на движението на Финландия за периода 2022–2026 г. има за цел всеобхватно подобряване на уменията за движение на различни участници в движението и различни възрастови групи. Стратегията включва два показателя, насочени към пътната безопасност на децата: делът на училищата, които имат обучение по трафик като част от годишния си план; и броя на сблъсъците с дете или млад човек.

Финландската национална стратегия за психично здраве и програма за превенция на самоубийствата 2020–2030 г. също ще допринесат за подобряване на пътната безопасност за участниците в движението от всички възрасти, тъй като във Финландия приоритизирането на психичното здраве е друг елемент, тясно свързан с безопасността на движението. Финландия е една от двете държави в ЕС, които включват самоубийствата на пътя в статистиката за смъртните случаи на пътя (другата е Естония). Следователно статистическите данни за смъртните случаи на пътя във Финландия са по-високи, отколкото биха били, ако тези смъртни случаи бяха изключени, както в други страни.     

Финландия отчита нива на носене на каски за мотоциклети и мотопеди между 99-100%. Полицията има право да прави тестове за алкохол и наркотици на случаен принцип на шофьорите.

Шофирането в нетрезво състояние е много по-ниско от средното за ЕС и приемането на шофиране в нетрезво състояние като цяло е много ниско. Алкохолните блокировки трябва да бъдат монтирани във всички училищни автобуси и училищни таксита във Финландия. Устройствата се инсталират и в превозните средства на осъдени шофьори в нетрезво състояние като част от дългосрочна рехабилитационна програма, използвана като алтернатива на забраната за шофиране. 

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 06 Септември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7624
GBP 2.4796 2.4887 2.3195
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив