Клиенти, забавили с ден вноската, плащат за "известие за просрочие"
Фирмите за бързи кредити продължават да налагат неравноправни клаузи, с които ощетяват своите клиенти. Това е установила Комисията за защита на потребителите (КЗП). Един от по-новите трикове е,
когато заемополучателят се забави с вноската само за ден, веднага да му се изпраща уведомление за просрочие и да му бъде начислена такса за известяването, пише в. "Сега".
Някои компании продължават да подвеждат клиентите си за лихвените условия и не им разясняват колко точно пари трябва да върнат в края на договора. "Търговците трябва ясно да ви кажат, че ако
примерно вземете 1000 лв., ще трябва да върнете 1500 лв. след шест месеца или след година", посочват от КЗК.
Друга порочна практика са неясните и обтекаеми формулировки, с които дружества объркват потребителите и ги поставят в риск. Такъв е случаят с изискването "потребителят да не влошава икономическото
си положение". Това на практика означава, че ако междувременно вземете друг заем или ви намалят заплатата, фирмата може да обяви кредита ви за предсрочно изискуем - въпреки че редовно си плащате
вноските.
Друг пример за некоректна и недопустима уговорка е, че в случай на предсрочна изискуемост на заема лихвата се начислява за целия договорен период, а не само за времето, в който е изпълняван
заемът.
В навечерието на Коледа и Нова година КЗП напомня на дружествата за бързи кредити, че са задължени да предоставят още преди отпускането на заема пълна и точна информация за всички условия и
най-вече за сумата, която ще бъде дължима в края на периода, а на клиентите - да четат внимателно договора за заем, преди да го подпишат, а когато нещо не им е ясно или ги смущава, да се
консултират с експерти.
Бързите кредити се радват на силен интерес през последните години. Вече втора поредна година те бележат двуцифрен ръст - през 2016 г. бе 15%, а до септември тази година е 11.3%. Изтеглените бързи
заеми вече са 2.7 млрд. лв., като 80% от тях са взети от домакинствата.