Застрахователите в Обединеното кралство нямат право да възстановяват този данък, тъй като не начисляват ДДС върху застрахователните премии, които получават.
Върховният съд на Великобритания забрани схеми, насочени към избягване на данък добавена стойност (ДДС) при ремонт на застраховани автомобили. По експертни оценки, тези схеми ощетяват хазната с около 600 млн паунда (920 млн. долара) годишно.
Според Кралската данъчна и митническа служба (HMRC), схемата, която започна да се използва през 1998 г., включваше специално регистрирани дружества (собственост на автомобилните застрахователи),
специализирани в продажбата на автомобилни гаранции. Именно те си възстановяваха ДДС за услуги по ремонт на автомобилите.
Застрахователите в Обединеното кралство нямат право да възстановяват този данък, тъй като не са длъжни да удържат ДДС върху застрахователните премии, които получават. В случай на автомобилни
катастрофи отговорността на застрахователите за ремонта на автомобилите беше прехвърляна върху компаниите за гаранции с помощта на две презастрахователни дружества, регистрирани в Гибралтар.
До съдебното решение се стигна, след като HMRC отказа да възстановява ДДС при тази схема. Секретарят на финансовото министерство Дейвид Гаук приветства решението на съда, посочвайки, че „успехът на Кралската данъчна и митническа служба при пресичането на тази схема е ясен знак, че властите ще преследват непреклонно укриването на данъци, независимо колко време ще отнеме това“.
Великобритания въвежда ДДС на 1 април 1973 година. Наименованието е Value Added Tax (VAT). Използва само основна ставка, т.е. няма увеличена и намалена. Първоначално се начислява само 10% ДДС. След една година данъкът е намален на 8 на сто. Тогава обаче се въвежда и увеличена ставка от 25%. През 70-те години се извършват няколко промени в английската ДДС-система. Интересен е фактът, че увеличената ставка не просъществува дълго и се намалява драстично на 12,5% само две години след въвеждането й. През 1979 г. английското законодателство премахва окончателно диференцираните ставки, но увеличава основната от 8 на 15 на сто. Това статукво се запазва до началото на 90-те години, когато започва да се начислява 17,5% ДДС. През 1995 г. за първи път се въвежда и намалена ставка, която в началото е 8%, а през 1997 г. става 5%. Общо 9 промени в ДДС-системата са направени за 40 години от въвеждането на този данък.
Във Великобритания данъчно задължените лица се определят въз основа на тяхната данъчна регистрация. Най-общо това са лица, които са регистрирани или са задължени да се регистрират по Закона за ДДС. Английската система изисква тези лица да регистрират в регистър, воден от ревизорите. Единствено ревизорите могат с постановление да разпоредят включването на нова регистрация или корекция на вече съществуваща в регистъра.
Според английското законодателство за данъчен кредит се приема количеството ДДС за получаване, на което има право данъчно задълженото лице. Английският закон за ДДС подробно регламентира определените случаи за възстановяване на данъка. Основният принцип е, че в края на всеки счетоводен период може да получи кредит в такъв размер от данъка, какъвто е регламентиран от закона. Едва тогава може да приспадне това количество от дължимия ДДС, който има да внася. Целият кредит или част от него може да бъде прехвърлен, да бъде записан по кредит за следващ период или да бъде прехвърлен за употреба.
Във Великобритания се счита за нарушение, ако данъчно задължено лице не плати данъка си до последния ден от периода за покриване на задълженията. Всеки, който извърши измама с ДДС, подлежи на наказание.
В България Законът за ДДС* освобождава данъчно застрахователи, презастрахователи, застрахователни брокери и застрахователни агенти.
У нас при завеждане на щета, клиент, който е сключил застраховка „каско“, се възползва от услугите на доверен сервиз или, ако няма такъв, ремонтира автомобила си на свободния сервизен пазар.
Когато се възползва от първия вариант, клиентът не плаща нищо на сервиза, като последният получава парите си директно от застрахователното дружество.
Ако клиент не е задължен да ремонтира колата си в доверен сервиз, застрахователят прави оценка на щетите и изплаща сумата директно на пострадалия.
От своя страна автосервизите работят като търговски дружества и имат право да възстановяват ДДС само при оборот от над 50 000 лева годишно.
*Закон за ДДС
Глава четвърта: Освободени доставки и придобивания
Доставка на застрахователни услуги
Чл. 47. Освободена доставка е извършването на услуги при условията и по реда на Кодекса за застраховането от:
1. (доп. - ДВ, бр. 108 от 2006 г., в сила от 01.01.2007 г.) застрахователи и презастрахователи;
2. застрахователни брокери и застрахователни агенти.