29 Ноември 2024, 13:57 Днес (2) | Вчера (2)

Центровете за Спешна помощ ще тестват системата за разпределяне на спешните случаи

21 Октомври 2016 11:10 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 21 октомври 2016, 11:44

Разделянето в три категории ще става чрез телефонно интервю

От 16 ноември във всички Центрове за спешна медицинска помощ (ЦСМП) в страната започва тестване на протоколите за телекомуникационен и приоритетен екипен триаж. За България триажът е сериозно нововъведение. Старият стандарт по спешна медицина, единствен в света, определя за спешен "всеки пациент, който счита себе си за такъв". Това е деформирало и очакванията на обществото към спешните екипи, а оттук и същността на тяхната работа.

Тестването на системата има две основни цели. Първо, да обучи и усъвършенства уменията на работещите в координационните централи и второ, да даде възможност на пациентите и българските граждани, които се обръщат за помощ, да се информират за новата система и да разберат смисъла на нейното прилагане.

Триажът е система, която разделя спешността в три категории и позволява наличният ресурс да бъде изцяло подчинен на нуждите от спешна помощ на българското население:

Код ЧЕРВЕНО Критична спешност – нужда от животоспасяваща медицинска интервенция;

Код ЖЪЛТО Относителна спешност – нужда от стандартна спешна интервенция

Код ЗЕЛЕНО Минимална спешност – нужда от посещение на екип

В код ЧЕРВЕНО попадат пациенти с пряка опасност за живота, с нарушени дихателни, циркулационни и неврологични функции.
В код ЖЪЛТО попадат пациенти с потенциална опасност за живота, с прогресиращи по тежест симптоми, които могат да доведат до усложнения и тежки последствия за жизненоважни функции.
В код ЗЕЛЕНО попадат пациенти със симптоми с нисък потенциал за усложнения и тежки последствия.

Разделянето в трите категории ще става чрез телефонно интервю. Целта на интервюто е чрез най-малко зададени въпроси да се получи максимално информация за състоянието на пациента и за спешността на ситуацията. Най-важни са първите въпроси – какво се е случило, къде и колко са пострадалите. Например, при тежко произшествие на 67-ми км на магистрала Тракия с много пострадали, операторът вече е длъжен да задейства код Червено и да уведоми спешните екипи.

Когато кодът е задействан и изпратен към екипите, интервюто може да продължи с цел да бъде подадена допълнителна информация на лекарите, докато пътуват. Ако обаче се обадим, за да сигнализираме, че пред нас на тротоара лежи безпомощен човек, операторът ще ни зададе няколко помощни въпроса, за да успее да уточни в съзнание ли е, има ли проблеми с дишането и др. подобни, за да може да определи за какъв вид спешност става въпрос.

При необходимост е възможно и операторът да даде важни инструкции за помощ, които присъстващите могат да приложат до идването на екипите. В момента Министерството на здравеопазването организира обучения в цялата страна в Центровете за спешна медицинска помощ за тестване на триажната система. Обучението ще завърши с обща национална среща, на която да бъдат обобщени резултатите и възникналите проблеми.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 28 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8572
GBP 2.4796 2.4887 2.3451
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив