Електроразпределителното дружество "ЧЕЗ Разпределение" за пет години е извършило разходи от 540 млн. лв., които не са включени в цената на тока, информираха от компанията, която ДКЕВР обмисля да глоби с мотив надписани разходи
Регулаторен одит на ЧЕЗ и на другите две компании - ЕВН и "Енерго-Про", показа, че те са завишавали разходите си неправомерно, а общата сума за трите според ДКЕВР е 818 млн. лв.
Днес компанията уточнява, че няма да получи възвращаемост за 540 млн. лв., похарчени за заплати, материали, амортизация, инвестиции със собствени средства в годините между 2008 и 2013 г. Сумата е над признатите разходи, които влизат в цената на електроенергията и е вписана в редовните годишни одитирани отчети, които компанията внася в ДКЕВР всяка година.
"Няма как да сме ощетили клиентите, след като реално сме влагали повече, отколкото са ни признавали като ценообразуващ елемент. ДКЕВР знае, че ние правим разходи и инвестираме много повече, отколкото е включено в цената. Години наред регулаторът ни одобряваше едва 40% от разходите за заплати, а не 100%, както би трябвало. Ние, обаче, няма как да работим, ако съкратим 60% от персонала си и финансирахме разликата извън цената на тока," заяви Стефан Апостолов, изпълнителен директор на "ЧЕЗ Разпределение България".
За периода 2008-2013 г. ЧЕЗ Разпределение България е отчела близо 752 млн. лв. оперативни и административни разходи, а ДКЕВР е одобрила едва 314 млн. лв. от тях – или по-малко от половината.
Дружеството пресмята, че благодарение на допълнителните инвестиции е намалило технологичните загуби от 23% през 2005 г. на близо 12% през 2013 г. и така спестява по около 100 млн. лв. годишно, които в противен случай биха се изгубили по мрежата.
ЧЕЗ посочва, че за 9 години е вложила над 2.3 млрд. лв. в българската икономика. От тях над 1.6 млрд. лв. са данъци, преки инвестиции за покупката на ТЕЦ Варна и трите електроразпределителни дружества в Западна България и изплатени дивиденти. Отделно са инвестирани 771 млн. лв. в обновяване, модернизиране и разширяване на мрежите, в подобряване на обслужването и инвестиции в производство.