Желаем ви здраве, успешен бизнес, липса на кризи и сериозни сътресения в бъдеще и удовлетворение!
Днес работещите в застрахователния сектор у нас отбелязват своя професионален празник. Застрахователи, брокери, агенти и свързаните с тях професии вече 139 години се грижат клиентите да бъдат
защитени и спокойни за своя живот и имущество.
Компаниите посрещат своя професионален празник с множество предизвикателства: част от тях нови, други – отлагани с години.
Една от основните теми на деня вече втора година е коронавирусната криза. Натрупали опит от 2020 г., застрахователните дружества посрещат своя празник със засилена дигитализация; предоставяне на
дистанционни услуги; ръст на онлайн продажбите, ликвидация на щетите; нови продукти. Така последните 18 месеца се оказаха добър атестат за българските компании, които реагираха адекватно и много
бързо отговориха на променящата се здравна и икономическа среда. Постепенното възстановяване на икономическата активност се отрази и на резултатите – към края на първото тримесечие на 2021 г.
пазарът постигна ръст на бруто премиите от 6,1% на годишна база, при едногодишен период на задържане темпа на развитие заради ковид кризата. При изплатените обезщетения се отчита увеличение
от 2,4% на годишна база. Общото застраховане регистрира ръст на премиите от 4% на годишна база, най-високият за последните 12 месеца. С положителен знак е развитието в животозастраховането,
където се наблюдава динамичен ръст от 16% в премийния приход, след период на значителен спад в резултат на пандемичната ситуация. Отчита се и подобен ръст от 16,9% на изплатените обезщетения, които
са в размер на 57,2 млн. лв.
Една от основните задачи пред пазара, неразрешена от години, е въвеждането на системата бонус-малус в автомобилното застраховане и адекватното урегулиране на съотношението цена/ риск при
задължителната автомобилна застраховка "Гражданска отговорност". И въпреки, че Комисията за финансов надзор преди 2 дни обяви, че вече е на финала на системата бонус-малус, въпросът е кога ще
влезе в сила. Сроковете, които Надзорът е поставил за това, са свързани с отпадане на извънредната обстановка, свързана с коронавируса. Това на практика може да проточи процеса прекалено дълго и да
ощети и компании, и изрядни шофьори.
Също проблеми на дневен ред пред бранша са свързани с климатичните промени, въглищните инвестиции и застраховки, имущественото катастрофично застраховане, както и въпросът за промяна на мисленето
на обществото по отношение на животозастраховането. Все по-актуален е и въпросът за киберсигурността, адекватните застрахователни продукти в новите променени реалности и защитата на потребителите.
Преди броени дни Константин Велев, председател на Асоциацията на българските застрахователи подчерта, че пандемията не само значително е ускорила процеса на дигитализация в застрахователния сектор,
а и е променила и нагласите на клиентите. В настоящия момент за застрахователите не е лесно да намерят баланс между регулацията, дигитализацията на вътрешните процеси и комуникацията с клиентите.
Със сигурност застрахователният бизнес е в динамична фаза за постигането на оптимален микс от физически и дигитален бизнес.
Екипът на ИНСМАРКЕТ поздравява всички ръководители и служители, работещи в сферата на застраховането!
Желаем ви преди всичко здраве, успешен бизнес в новите реалности, липса на кризи и сериозни сътресения в бъдеще и много удовлетворение!
За любителите на историята, прилагаме част от фактите в развитието на българското застраховане
Първото българско застрахователно дружество е учредено през далечната 1890 г. в Русе – това е дружество "България". Година по-късно, през 1891-ва княз Фердинанд подписва указ за основаване на
дружеството. Първите години на развитие са белязани от бурен възход и появата на множество дружества. Български компании прехвърлят границата и наши експерти започват работа и в съседните страни.
До Втората световна война застраховането се утвърждава като важен стопански отрасъл у нас. Към 1946 г. у на работят 30 застрахователя – 19 български и 11 клона на чуждестранни компании. Всички те
са обединени със закон в "Държавен застрахователен институт”, който остава монополист на българския застрахователен пазар в продължение на 15 години, до 31 юли 1961 г. На тази дата с Постановление
на Министерския съвет е основано външното застрахователно дружество "Булстрад” като първото акционерно дружество в страната. То е създадено с цел да обслужва търговския стокообмен, всички видове
транспортно застраховане, международния туризъм, задграничното строителство и редица други български интереси в чужбина. До появата на частни застрахователни компании през 1989 г. ДЗИ остава
монополист във вътрешното застраховане в България. След като през 1989 г. пада юридическият монопол в застраховането до 1996 г. се нарояват около 130 застрахователни компании. През 1996 г. е приет
Закон на застраховането, а година по-късно е създадена Дирекция за застрахователен надзор (ДЗН). Тя започва лицензиране на компаниите на пазара при строги правила, ред и критерии. В резултат на
това през 1998 г. са лицензирани 25 от заварените и от новоучредени застрахователи. 17 от тях са в общото застраховане, 8 – в животозастраховането. От 1998-1999 г. започва да се води официална
статистика за финансовите резултати на застрахователните компании. През 1992 г. българските застрахователи учредяват и свое браншово сдружение – Асоциацията на българските застрахователи. В
годините след началото на демократичния преход българското застраховане преодоля множество проблеми и извървя дълъг път от дискредитиран от силовите групировки бизнес до регулиран пазар.