В момента контрол на пътя за платени винетни такси се извършва от 105 мобилни екипа
Шофьорите без платени винетни такси ще бъдат санкционирани с електронни фишове. От днес започват тестове за издаването им и след пробния период той ще бъде издаван и с това ще започне електронният
контрол на шофьорите, съобщи проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" на форум, организиран от Българско обединение на шофьорите.
Автоматичната функция за правоприлагане ще санкционира шофьорите, които преминават през контролните рамки на Националното тол управление без валидна електронна винетка. В момента контрол на пътя за
платени винетни такси се извършва от 105 мобилни екипа, които имат право да спират нарушителите и да налагат санкции на място.
В случай че дадено превозно средство няма валидна електронна винетка, камерите ще заснемат регистрационния му номер. Ако до края на деня нарушителят не е проверен от мобилните екипи на тол
контрола, електронният фиш ще му бъде изпратен по пощата или ще му бъде връчен при следваща проверка на пътя. След получаване на фиша той ще може да плати компенсаторна такса в рамките на 14 дни,
за да избегне административно наказание за конкретното нарушение. В случай че това не се случи, собственикът ще получи наказателно постановление и ще трябва да плати глоба.
След старта на тол системата от 1 март 2020 година електронен фиш ще бъде съставян и на собственици на МПС над 3.5 т, които се движат по републиканската пътна мрежа без платена тол такса.
Проверка на валидността на е-винетките, включително и на издадените чрез Агенцията за социално подпомагане, както и на тези на пререгистрирани автомобили, може да бъде проверена на сайта
www.bgtoll.bg.
Водачите трябва да внимават при въвеждането на данните на пътните превозни средства, независимо дали го правят лично или с помощта на служебно лице. Отговорността при неправилно декларирани данни
относно регистрационния номер на пътното превозно средство, категорията му или периода на валидност на винетната такса е на собственика или на ползвателя, като в случай на неправилно декларирани
данни се счита, че за пътното превозно средство не е заплатена дължимата винетна такса. Корекции в електронната система за събиране на пътни такси не са възможни.
Данните могат да бъдат въведени на кирилица или латиница, стига графично да отговарят на данните от талона на автомобила. Тирета, интервали или други знаци не се изписват. Знакът за нула (0) и
знакът за буквата О не са взаимозаменяеми.
Представителите на транспортния бранш се запознаха и с методите за купуване на маршрутна карта чрез сайта www.bgtoll.bg. ИТ експертът на НТУ Кристиан Кръстев демонстрира в реално време как се
попълват данните на съответното превозно средство – масата на камиона или автобуса, броят оси, емисионният клас, както и как се въвеждат начална и крайна точка на маршрута, както и начален час на
пътуването.
На въпрос какъв е редът, в случай че посочения в маршрутната карта път, по който трябва да премине шофьорът, бъде блокиран, проф. Олег Асенов обясни, че ще бъде предоставен обходен маршрут,
преминаването по който няма да бъде таксувано.
Таксите за ползването на платената пътна мрежа не зависят от това кой вариант за отчитане на изминатите километри ще се използва - маршрутна карта, бордово устройство или GPS тракер.
Проф. Асенов увери, че тол системата за тежкотоварните автомобили и автобусите ще премине в търговска експлоатация от 1 март 2020 г. Членът на Управителния съвет на АПИ посочи също, че плавният
преход към таксуване на база изминато разстояние, за който настояваха превозвачите, е направен – пътищата в тол, както и таксите за тях бяха редуцирани за старта на системата.