27 Ноември 2024, 17:33 Днес (3) | Вчера (3)

Шофьорите на камиони и автобуси по-критични към уменията си зад волана

21 Октомври 2019 15:15 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 21 октомври 2019, 12:57

70% от високорисковите шофьори на леки и лекотоварни автомобили са били глобявани през последните 12 месеца, а всеки пети е имал пътен инцидент

Готов е вторият годишен доклад от националния изследователски проект SDIndex (Safe Drive Index/Индекс за безопасно шофиране). Проучването представлява обобщена самооценка на поведението и реакциите на шофьорите на пътя в рутинни и рискови ситуации, представителна за българските шофьори на възраст между 18 и 75 г. на национално ниво. Той ще бъде представен от организаторите и партньорите на специално мероприятие в столицата след броени дни. През 2019 г. данните за изследването бяха събирани изцяло онлайн на www.sdindex.bg. По този начин организаторите от SDI Застрахователен брокер успяха да получат по-голям брой отговори и по-висока надеждност на резултатите.
Тази година в проекта бяха включени нови елементи, най-важният от които бе специален модул за изследване на рисковете сред водачите на камиони и автобуси – необходимост, идентифицирана в миналогодишното издание на проучването. Докладът за 2019 г. съдържа повече и по-изчерпателна информация, тъй като обхваща повече групи водачи и по-голям брой отзовали се шофьори (над 56 хиляди), попълнили своите анкети онлайн. Особено интересни за професионалистите в сферата на пътната безопасност са данните от проучването сред водачите на камиони и автобуси.
Като основни рискови фактори при шофьорите на леки и лекотоварни автомобили отново са откроени пренебрегването на ограниченията на скоростта и разсейването по време на шофиране. 70% от високорисковите шофьори на леки и лекотоварни автомобили са били глобявани през последните 12 месеца, а всеки пети е имал пътен инцидент. Тези рискови фактори са водещи и при шофьорите на камиони и автобуси, като сред техните поведенчески прояви се допълват разговорите с пътници или колеги по време на шофиране и превишението на скоростта, заради "гоненето на графика”. Показателни са данните, че основната група от високорискови шофьори на камиони и автобуси (27%) работи по над 60 часа седмично.
И двете групи шофьори посочват, че между тях съществува агресия, на която често отвръщат. 64% от шофьорите на камиони и автобуси и 35% от тези на леки и лекотоварни автомобили твърдят, че са ставали участници в рискова ситуация, причинена от такива агресивни действия.
Припомняме, че през 2019 г. стойността на националния Индекс за безопасно шофиране, за българските водачи на леки и лекотоварни автомобили e 88,0 по скала от 0 до 100, където 100 означава възможно най-нискорисково поведение на пътя. Индексът е с 1,6 пункта по-нисък от този за 2018 г. (89,6). Шофьорите на камиони и автобуси се самооценяват като по-рискови – стойността на техния първи национален SDIndex е 83.3.
Организатор на изследването е SDI Застрахователен брокер, а партньори на проекта са МВР, МТИТС, МОН, Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата” и Дружеството на психолозите в България.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 27 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8588
GBP 2.4796 2.4887 2.3428
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив