70% от високорисковите шофьори на леки и лекотоварни автомобили са били глобявани през последните 12 месеца, а всеки пети е имал пътен инцидент
Готов е вторият годишен доклад от националния изследователски проект SDIndex (Safe Drive Index/Индекс за безопасно шофиране). Проучването представлява обобщена самооценка на поведението и реакциите
на шофьорите на пътя в рутинни и рискови ситуации, представителна за българските шофьори на възраст между 18 и 75 г. на национално ниво. Той ще бъде представен от организаторите и партньорите на
специално мероприятие в столицата след броени дни. През 2019 г. данните за изследването бяха събирани изцяло онлайн на www.sdindex.bg. По този начин организаторите от SDI Застрахователен брокер
успяха да получат по-голям брой отговори и по-висока надеждност на резултатите.
Тази година в проекта бяха включени нови елементи, най-важният от които бе специален модул за изследване на рисковете сред водачите на камиони и автобуси – необходимост, идентифицирана в
миналогодишното издание на проучването. Докладът за 2019 г. съдържа повече и по-изчерпателна информация, тъй като обхваща повече групи водачи и по-голям брой отзовали се шофьори (над 56 хиляди),
попълнили своите анкети онлайн. Особено интересни за професионалистите в сферата на пътната безопасност са данните от проучването сред водачите на камиони и автобуси.
Като основни рискови фактори при шофьорите на леки и лекотоварни автомобили отново са откроени пренебрегването на ограниченията на скоростта и разсейването по време на шофиране. 70% от
високорисковите шофьори на леки и лекотоварни автомобили са били глобявани през последните 12 месеца, а всеки пети е имал пътен инцидент. Тези рискови фактори са водещи и при шофьорите на камиони и
автобуси, като сред техните поведенчески прояви се допълват разговорите с пътници или колеги по време на шофиране и превишението на скоростта, заради "гоненето на графика”. Показателни са данните,
че основната група от високорискови шофьори на камиони и автобуси (27%) работи по над 60 часа седмично.
И двете групи шофьори посочват, че между тях съществува агресия, на която често отвръщат. 64% от шофьорите на камиони и автобуси и 35% от тези на леки и лекотоварни автомобили твърдят, че са
ставали участници в рискова ситуация, причинена от такива агресивни действия.
Припомняме, че през 2019 г. стойността на националния Индекс за безопасно шофиране, за българските водачи на леки и лекотоварни автомобили e 88,0 по скала от 0 до 100, където 100 означава възможно
най-нискорисково поведение на пътя. Индексът е с 1,6 пункта по-нисък от този за 2018 г. (89,6). Шофьорите на камиони и автобуси се самооценяват като по-рискови – стойността на техния първи
национален SDIndex е 83.3.
Организатор на изследването е SDI Застрахователен брокер, а партньори на проекта са МВР, МТИТС, МОН, Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата” и Дружеството на психолозите в
България.