Съществуващият към момента образец на трудовата книжка не е актуализиран от 1996 г.
Предстои приемането на нов формат и визия на българските трудови книжки.Това ще стане с приемане на проект за постановление на Министерски съвет на Наредбата за трудовата книжка и трудовия стаж. Предложението е качено в портала за обществени консултации на МС. В доклада по повод предложението се казва, че съществуващият към момента образец на трудовата книжка не е актуализиран от 1996 г. Измененията в трудовото законодателство, настъпили през годините след утвърждаването на образеца, от една страна изискват вписването на допълнителна информация в трудовата книжка, за която няма предвидени полета, а от друга – изискват прецизиране на реквизити на сега съществуващи полета. Допълнително затруднение създава и форматът на трудовата книжка, който поради малките си размери не позволява четливо отразяване на данните във връзка с трудовото правоотношение на работника или служителя, се казва в становишето към законопроекта.
Констатирани са и проблеми, свързани с вписвания в трудовата книжка, като например: на данни за трудовия стаж при прекратяване на трудовото правоотношение; на данни при издаване на трудова книжка, когато са изчерпани страниците за вписвания в трудова книжка, издадена от предишен работодател; на данни при настъпване на промяна в обстоятелствата, свързани с трудовото правоотношение на работника или служителя и други.
Съществен проблем е и липсата на регламентация относно вписването на датата на предаването на трудовата книжка от и на работника или служителя, когато трудовата книжка не е издадена от работодателя, страна по трудовия договор.
Освен това се констатира, че в действащата наредба липсва регламентация за вписване в трудовата книжка на прекратяването на трудовия договор чрез разпореждане от инспекция по труда, в случаите, когато работодателят преустанови дейността си. Липсва уредба и на процедурата за вписване в трудовата книжка на трудов стаж, установен по съдебен ред.
Предложеният проект на наредба има за цел:
- привеждане на регламентацията относно трудовата книжка и трудовия стаж в съответствие с настъпилите промени в трудовото законодателство;
- осигуряване на достатъчна, прецизна, точна и ясна информация, свързана с трудовата дейност на работника или служителя, която е от значение за ползване на трудови и осигурителни права въз основа на трудовата книжка.
- намаляване на административната тежест за работодателите, които са и осигурители на наетите от тях работници и служители.
С предложения проект се определят технически параметри на трудовата книжка, които да позволяват по-лесното вписване и по-доброто разчитане на записите (формат, брой страници, цвят на корица и други); променят се графите в образеца на трудовата книжка (например въвежда се вписване на код по НКПД, категория труд и други), с оглед осигуряване на по-пълна и точна информация във връзка с трудовото правоотношение на работника или служителя и в по-голяма степен възможност за ползване на трудови и осигурителни права; въвежда се изискване за поставяне на щемпел в трудовата книжка при прекратяване на трудовото правоотношение, чрез който да се осигурява информация за датата на постъпване на работа, датата на прекратяване на трудовото правоотношение, основанието за прекратяване на трудовото правоотношение и продължителността на трудовия стаж. Към момента поставянето на този щемпел е установена практика, която обаче не се прилага във всички предприятия. Това ще доведе до намаляване на административната тежест за работодателите, които в редица случаи следва освен извършването на записи в трудовата книжка да издават и съхраняват за дълъг период образци на документи, удостоверяващи натрупания стаж. Също така ще допринесе и за по-добрата закрила на правата на работниците и служителите, които няма да е необходимо да съхраняват и/или изискват документи, свързани с трудовия им стаж след прекратяване на трудовото правоотношение; отпада изискването работодателят да води прономерован, прошнурован и заверен с неговия подпис и печат дневник за издадените от него трудови книжки, като се предлага този дневник да се замени с регистър на трудовите книжки, в който се съдържа точна информация за предаването на трудовата книжка от и на работника или служителя, независимо от кого е издадена тя; регламентира се процедура за вписване в трудовата книжка на прекратяването на трудовия договор чрез разпореждане от инспекцията по труда, в случаите, когато работодателят преустанови дейността, както и процедура за вписване в трудовата книжка на трудов стаж, установен по съдебен ред; премахва се изричната регламентация за признаване на трудов стаж при надомно трудово правоотношение с оглед на обстоятелството, че от 2011 г. в Кодекса на труда изрично е регламентиран трудовият договор за извършване на надомна работа и изискванията към работното време.
Очаква се да се ограничат нарушенията на трудовото законодателство и свързаните с тях санкции, налагани от контролните органи, да намалеят жалбите, сигналите и запитванията от работници и служители и работодатели до институциите по въпроси, свързани с трудовата книжка и трудовия стаж, както и да намалеят трудовите спорове.
Предлага се постановлението да влезе в сила от 1 юни 2020 г.