22 Ноември 2024, 07:02 Днес (0) | Вчера (5)

Ще отпадне ли отнемането на шофьорската книжка при липса на "Гражанска отговорност"

26 Юни 2020 11:33 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 26 юни 2020, 10:47

Само миналата година са изплатени над 1 млрд. лв. като обезщетения по застраховка ГО

Кара колата си нашенец без застраховка "Гражданска отговорност" и го спират за проверка на пътя. Ако не му свалят регистрационните номера и не му вземат книжката, а само го глобят, това как това ще го накара по-бързо да се застрахова? Ще кажете: ако е съвестен водач и просто от разсеяност е забравил за полицата, със  сигурност ще поправи този  пропуск. Ако обаче е непукист-камикадзе? Най-вероятно ще махне с ръка и ще продължи да кара с  мисълта: "Ще платя, ако ме хванат. А ако не – не плащам нищо. Чиста печалба".
Промените в Закона за движение по пътищата, публикуван от МВР и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата", разбуниха духовете по темата. Преди броени дни Асоциацията на българските застрахователи излязоха със становище, в което се казва, че България е между страните с най-тежък пътен травматизъм и с най-много жертви на пътя в рамките на ЕС. Това обуславя огромни щети, които трябва да бъдат платени, което пък от своя страна засилва необходимостта от още по-затегнат контрол по отношение обхвата на задължителната застраховка. Предложенията да не се отнема книжката и да не се свалят регистрационните номера на автомобила при шофиране без застраховка "Гражданска отговорност" на пътя ще увеличи нарушителите, категорични са застрахователите. От МВР предлагат санкция за нарушението да остане само глобата от 300 лв.
Според председателя на АБЗ Константин Велев, отпадането на част от санкциите и контролните мерки може да доведе до намаляване на обхвата на застраховката, а целта трябва да е  точно обратната – максимално покритие. Пред бТВ той почерта, че високият обхват на застраховката и мерките за контрол и санкции категорично са  свързани. Преди въвеждането им преди 7-8 години 17-18% от шофьорите са си позволявали да управляват автомобила без да имат валидна ГО. Сега този дял е под 2%. Намаляването на санкциите и оттам на обхвата на застраховката ГО  ще се отрази негативно не толкова на застрахователния сектор, а на хората, защото те ще трябва да плащат от джоба си обезщетенията за пътни инциденти, като сумите могат да са наистина големи, предупреди Велев. Само миналата година са  изплатени над 1 млрд. лв.  като обезщетения по застраховка ГО.
Когато се пристъпва към облекчаване на санкции, трябва да се отговори на  въпроса дали се е променило нещо, което да предполага нуждата от облекчаване на режима. Видно от статистиката на Пътна полиция, че не се наблюдава позитивна промяна. В България броят на жертви на пътя е трайно над 600 души, държим първите позиции по жертви на пътя в Европа, ранените са 8500, коментират застрахователите.
В позицията на АБЗ, която ИНСМАРКЕТ публикува,  е, че когато отпадат определени санкционни или контролни разпоредби, те трябва да бъдат заменени с друга ефективна система за контрол. Една от възможностите и то добра възможност  е да се използва системата на БГ Тол.  Това е напълно осъществимо от техническа гледна точка.
От мотивите към законопроекта не става ясно каква е целта на премахване на част от най-сериозните санкции за шофиране на автомобил без застраховка. Настоящите наказания обаче ангажират голям човешки ресурс в полицията, без да допринасят за безопасността на движението, пише в законопроекта за промяна, който от МВР отказаха да коментират.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 21 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8517
GBP 2.4796 2.4887 2.3456
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив