Sony, Sharp и Panasonic заедно са на минус $ 20 млрд.
Общите загуби на три от водещите японски компании в електронната индустрия - Sony, Sharp и Panasonic - възлизат на 20 милиарда долара за последната финансова година, изчисли Уол Стрийт Джърнъл.
Това е огромен провал, особено като се има предвид, че през 70-те и 80-те години на миналия век Япония доминираше на пазара за електроника, отбелязва Gartner,
цитираан от TechNews.
Sharp се сблъска с остър недостиг на налични средства и спад на акциите. Sony извършва поредната реорганизация в опит да се върне на пътя на успеха. Panasonic постепенно излиза от пазара на битова
електроника.
"Японските компании са прекалено уверени в своите технологии и производствени мощности. Ние загубихме способността да оценяваме своята продукция от гледна точка на потребителя", коментира
ситуацията президентът на Panasonic Казухиро Цуга, който оглави компанията след най-голямата загуба в цялата й 94-годишна история.
Когато японската икономика процъфтяваше, електронните гиганти в страната доминираха на пазарите за микрочипове, цветни телевизори и видеоплейъри. Техните лаборатории правеха знакови за цялата епоха
открития, като Sony Walkman, CD и DVD плейърите.
Сега японските разработчици по-скоро използват идеите на американската Apple и корейската Samsung, отколкото да създават нещо по-особено.
Според анализатори, проблемът на японските компании се крие в тяхната традиционно силна страна - изкуството да правят качествени продукти, като се концентрират върху технологичните новости и
хардуера. Тази концепция, превърнала се в национална гордост, подтиква компаниите в страната към постоянни опити да правят най-тънкото, най-малкото и т.н.
Негативно влияние върху японските производители оказва и високият курс на йената, който намалява значително печалбите им от продажби зад граница.