02 Февруари 2025, 17:12 Днес (0) | Вчера (0)

70% от колите у нас пътуват без винетки

17 Януари 2006 08:46 в-к "Монитор" по статията работи:
A+ A-

Само 134 млн. лв. събрани от такси през 2005 година

70 на сто от регистрираните в България автомобили са пътували без винетки през 2005 г. Това съобщи шефът на Изпълнителна агенция "Пътища" Веселин Георгиев вчера.
Излиза, че огромната част от возилата у нас или се използват за пътуване по общински шосета, или че собствениците им са се движили гратис по платените шосета, обясни пътният шеф.
През миналата година от винетки са събрани само 134,748 млн. лв. Планираните приходи са били в размер на 142 млн. лв., но те са силно занижени. Само от покупката на годишни стикери за леки автомобили, които през 2005 г. бяха на цена от 54 лв., приходите от платено преминаване по шосетата е трябвало да бъдат значително повече, пресметна Георгиев.
През тази година заложените приходи от винетки са 169 млн. лв.Тази сума няма да стигне дори за ремонт на най-разрушените пътища, а камо ли за изграждане на нови, категоричен е шефът на пътната агенция. Платеното преминаване по републиканските шосета у нас бе въведено през 2004 г. с промени в Закона за пътищата.
Според Веселин Георгиев събираемостта на сумите за преминаване по републиканските шосета може да се увеличи значително, ако бъде въведена електронна ТОЛ система, каквато отдавна се използва в Германия, Швейцария и други европейски страни. Засега обаче нямаме необходимите средства за въвеждане на електронно отчитане на движението по републиканските пътища, обясни Георгиев. Ще поискаме съдействие от КАТ за засилване на контрола по пътищата за използването на винетки. Първоначалната глоба за шофиране без винетка е 100 лв., а за всяко следващо нарушение 200 лв.
Въведената у нас винетна система е едновременно антисоциална и антипазарна, каза междувременно председателят на Българската стопанска камара /БСК/ Божидар Данев по време на представянето на проект на транспортна стратегия на страната, в което участваха премиерът Сергей Станишев и министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов.
Според Божидар Данев освен, че силно се деформира пазара по отношение на българските превозвачи, винетната система е и морално остаряла. Шефът на БСК е категоричен, че ако България не въведе ефективна система за управление на транспортния поток, България ще се превърне в изоставащата провинция на Европа.
В Европа предстои постепенна замяна на стикерите с електронна евровинетка, която България също трябва да въведе след присъединяването си към Европейския съюз, припомниха междувременно от Съюза на частните автомобилни превозвачи.

Проблеми
Неизгодните договори за зимна поддръжка с областните пътни управления ще бъдат преразгледани, увериха от Агенция "Пътища". Причината е, че за чистенето на 1 километър път някои от тях харчат по 400 лв., а други по 3600 лева, обясниха от ведомството.

13 оферти за ремонт на участъка София -Калотина
13 фирми са подали оферти за ремонт на шосето Калотина ­ София.
Предложенията са били отворени вчера, като най-ниската цена е 7 796 648 евро а най-високата 16 440 582 евро. Проектът е с над 50 процента финансиране от Европейската инвестиционна банка. От банката обаче може да откажат да одобрят най-ниската оферта, тъй като тя не може да гарантира качествено изпълнение на проекта, обясниха от пътната агенция. Причината е, че досега на практика първоначално предложените ниски цени се актуализират на няколко пъти, а изпълнението на проектите е некачествено, припомниха от Агенция "Пътища".
Срокът за изпълнение на проекта е 18 месеца, с обща дължина на пътя 47,323 км. Гаранцията, която изпълнителят ще даде за качеството на положената нова настилка обаче е само 1 г.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 31 Януари 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8800
GBP 2.4796 2.4887 2.3371
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив