Финансови и стратегически инвеститори ще могат да кандидатстват заедно
Три български авиокомпании водят усилени преговори помежду си да съставят консорциум, който да кандидатства за приватизацията на държавната "България ер". Това са "Хемус ер", "Ер Виа" и "BHR",
стана ясно по време на четвъртата годишнина на Асоциацията на българските авиокомпании, чествана през уикенда в Ихтиман.
Шефовете на трите авиокомпании отговориха уклончиво на въпроса ще създадат ли консорциум, оправдавайки се, че докато стратегията за приватизация на "България ер" не бъде одобрена от парламента, тя
все още не може да се счита за официален документ.
При приемането на стратегията от правителството миналата седмица транспортният министър Петър Мутафчиев заяви, че до конкурса ще се допускат два типа инвеститори: стратегически и финансови.
Условието за стратегическите е да имат 100 млн. евро приходи от авиация за всяка една от последните две години или поне 750 хил. превозени пътници. От финансовите се иска или да управляват активи
за 250 млн. евро, или да имат собственост за 150 млн. евро. В Ихтиман обаче Мутафчиев уточни, че стратегията дава възможност финансови и стратегически инвеститори да се обединят помежду си, което
прави възможно например няколко български авиокомпании и банка да се явят заедно.
Общият брой на пътниците, превозени от български авиокомпании през 2005 г., е 2 353 000, а "Хемус ер", "Ер Виа" и "BHR" са сред първите четири по пазарен дял. Сред българските банки, които
отговарят на условието за финансови инвеститори, е и ЦКБ. Тя и "Хемус ер" имат общ собственик - варненската групировка ТИМ.
"Текат усилени преговори между колегите", потвърди председателят на асоциацията Станислав Станулов. Според него българският авиационен пазар би изгубил равновесие, ако делът на родните авиокомпании
спадне под критичните 35%. В момента той е 42%. Изместването на нашите фирми от пазара ще доведе до износа на самолети и екипажи за работа в чужбина.
КОНЦЕСИИ
Жп гарите София и Пловдив са пожелани от италиански и испански инвеститори, съобщи Петър Мутафчиев. Разговорите с чуждите фирми са проведени миналата седмица. Транспортното министерство започва
проучване какви са условията за отдаване на концесия на жп гарите, през които минават между 12 000 и 14 000 души всеки ден.